Alexandra

    Hej Jag går sista året på gymnasiet och känner att jag inte kommer klara fy 2 och matte 4 på NA programmet. Därför kommer jag samla på mig 200 poäng i F. Problemet är dock att jag känner också att jag inte heller kommer klara matte 3 som jag ska göra prövning på. Kommer jag kunna hinna byta ut matte 3 i komvux med nån annan kurs? För att sen snabbt göra prövning och komma in i hösten 2020 på universitet? Jag tänkte om det skulle vara möjligt för mig att lämna in en sen anmälan? ( Jag satsar på att komma in med hp då jag har högt poäng. Programmet jag vill komma in på i universitet kräver inte fysik eller höga steg i matten för att komma in.)

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du måste för Grundläggande behörighet få ut Examensbevis. Hur snabbt du på komvux kan få ut examensbevis- fråga komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ang sen anmälan - sök under vanlig period innan mitt på april; försök komplettera med examensbevis senast 18 juni som är sista kompletteringsdatum.
    Hinner du inte det, kan man då senare se om Sen Anmälan öppnas på just din utbildning... vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,

    jag ser ett problem:
    examen på komvux kommer kräva godkänt betyg i Gymnasiearbete och temat för GA måste passa in på den inriktningen som sammansättning av dina kurser "ger...". Alltså om du vill ta ut examen från samhällsvet.programmet eller från "natur-och-samhälle" utbildningen, måste temat för GA vara inom samhälls.vet spektra... Sedan är det inte lätt att hitta var man kan göra prövningar, när man inte längre är gymnasieelev.
    Givetvis kan du söka till högskola under anmälningsperiod (mitt på mats - mitt på april) och det gör du på www.antagning.se men du kommer sedan med mycket stor sannolikhet inte hinna komplettera med examensbevis senast 18 juni, som är år 2020 sista kompletteringsdag. Komvux hinner inte ta in dig på någon kurs så att du kan ta ut betyget 18 juni... Även om du skulle ta studenten innan slutet på maj, så är det ändå max 4 veckor innan sista kompletteringsdag och en normalstor gymnasiekurs läser man på heltid på fem veckor; sedan tar det 2-3 veckor att utfärda betyget; att utfärda examensbevis kan ta ännu längre tid... jag tror alltså inte på det upplägget att komplettera snabbt och kunna komma in på en högskoleutbildning till hösten 2020. Lyckas du, blir jag mycket glad men också förvånad. Det brukar inte gå; känner inte till någon som har lyckats; detta bl.a för att lärare på komvux och även övrig personal har semester på sommaren; det tar lång tid mellan att man gör ansökan tills man kommer in på en kurs (om man nu får plats på kursen... vilket inte alls är säkert) och att hitta var man kan göra prövningar är inte lätt (många vill göra prövningar och det är lärarbrist).

    Om jag förstår det rätt, så har du inte godkänt betyg i matte 3 men läser nu matte 4. Om det är så, då saknar du förkunskaper för att kunna klara av matte 4. Skulle du få godkänt betyg i matte 3 (du skriver att du gör prövning i den kursen) men F i matte 4 och fysik2, och om du får godkända betyg i alla andra kurser, uppfyller du kraven för exam.bevis och kan då mycket väl bli BEHÖRIG för att komma in på högskoleutb. till hösten. Satsa på att försöka få godkänt betyg i matte 3, då har du "råd" att ha F i matte 4 och fysik2 för att de 2 kurser går sammanlagt ut på 200p. och max F man kan ha i exam.bevis från gymnasiet är 250p.