Omar

    Hej! Jag läser ut tredje året nu på gymnasiet och har sökt vidare till högskolor. Jag har dock lite sämre betyg än vad jag hade förväntat mig och därför undrar om jag kan läsa upp gamla kurser som jag redan har fått ett E i under sommaren, och om ja, räknas kursens betyg för antagningen till höst?

    • Valentina : Tror tyvärr inte det kommer att funka. Komvux tar extremt sällan in i fall man redan har godkänt betyg i samma kurs (resursbrist). Och även om du skulle på komvux kunna läsa ngn kurs och höja betyget, så måste du komplettera med det betyget senast 18 juni 2020 för att det är sista kompletteringsdag. en liten chans finns: i fall din högskoleutb.kommer ha få sökande och öppna därför för SEN ANMÄLAN, kan du söka senare eller komplettera senare (med det gäller endast de högskoleutbildningar där antal behöriga sökande som sökte och kompletterade i tid är färre än antal utbildningsplatser).

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Omar,

    du fick rätt info i kommentaren till din fråga. Det är precis som Valentina skriver: mycket sällan som komvux kan bereda plats för "omläsning"/konkurrenskomplettering och detta pga resursbrist. Komvux måste prioritera sökande med kort tidigare utbildningsbakgrund, alltså de utan gymnasiestudier, men i första hand de som behöver läsa på grundskolenivå.

    Komplettera ansökan till högskoleutb.i Sverige
    Sista dag för komplettering med betyg är i år 18 juni 2020. Komplettera med betyg senare eller göra ansökan senare än anmälningsperioden kan man endast om "sen anmälan" öppnas och den öppnas på de utbildningar där tomma platser finns. De populära utbildningar öppnar inte för sen anmälan. Hänvisning: info på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum

    Om du inte kommer in på högskoleutb.till hösten, kan du försöka höja ditt meritvärde på ngt. sätt.
    Vi rekommenderar också göra högskoleprovet, när möjlighet till det ges. Och även göra HP flera ggr.
    Du kan också söka till folkhögskolornas allmänna kurser för att läsa mot omdöme om grundläggande behörighet (med det prövas man i BF-urvalet).

    Se också om du hittar intressanta utbildningar på andra ställen än högskola-universitet, t.ex inom yrkeshögskola; hela utbudet finns på www.yhguiden.se och några exempel, nedan:
    processoperator-livsmedel-teknikhogskolan-stockholm
    teknikhogskolan/automationsingenjor-linkoeping
    campus-varberg/vvs-ingenjör
    jensen-yrkeshogskola/teknisk-testare-jensen-gbg
    hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom-ostersund
    hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management-hermods-stockholm
    affarshogskolan/b2b-saljare-affarshog-vaxjo