sara
    Hej! Jag har nyligen hoppat av mitt induviduella val för årskurs två och kommer därför behöva läsa induviduellt val för 200 o istället för 100 nästa år. Finns det möjlighet att läsa o tenta av en av kurserna i sommar typ för att slippa gå dubbla nästa år? Detta fall tyska 4

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    sommarkurser kan finnas på högskola, folkhögskola och komvux, men du kan inte bli antagen där eftersom
    du är inte behörig till högskola,
    folkhögskola tar in elever från 18 år men en kurs från en folkhögskola kan inte kombineras med gymnasiekurser och får inte ingå i gymansieexamen från gymnasieskolan. Komvux kan man läsa från 20 år eller om man redan har en 3 årlig gymnasial utbildning.
    på gymnasieskolor brukar det inte finnas någon undervisning under sommaren. Du får givetvis fråga på din gymnasieskola om några sommarkurser kommer att erbjudas.
    Prövning kan ge dig betyg som du kan ta med in i gymnasieexamen. Vad det gäller för prövningar i just din kommun kan du få reda på kommunens hemsida eller fråga på komvux, som brukar administrera prövningar eller kan i alla fall ge info- om vad som gäller.
    Förberedelse till en prövning är självstudier med viss handledarhjälp (du kan få info- om vad du måste kunna för att klara en prövning och i vissa kommuner kan även handledarträffar äga rum och att detta ingår i avgiften, vanligtvis 500 kr. per kurs).
    Någon sommarskola för gymnasieelever som alla har rätt till att gå - känner vi inte till.
    Jag förstår att det är inte ett svar som du vill ha men jag kan inte ge dig ett annat svar.

    Jag hoppas att du hittar någon bra lösning på din situation!
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV