Mikael SYV på FrågaSYV

    Komvux vill försäkra sig om att hen som får plats på utbildningen har tillräckliga förkunskaper och om man inte har godkänt betyg i engelska Grund, kan man fråga om nivåbedömning är möjlig att göra och sedan blir man placerad på rätt nivå.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Engelska 5 är första kurs i engelska på gymnasial nivå. Innan dess läser man engelska på grundskolenivå. Man brukar inte kalla det för "engelska1,2,3 och 4" utan man brukar kalla det för "nybörjarkurs" och sedan "engelska grund". Om man har godkänt betyg i engelska grund, har man tillräckliga förkunskaper för att kunna påbörja engelska 5.