Izzy
    Hej, jag undrar om man kan läsa engelska 7 på komvux som utökad kurs. Jag går sista året på gymnasiet och har engelska 7 som utökad kurs men är tveksam på att jag kommer få ett betyg. Kan man läsa engelska 7 senare på komvux trots att man har läst 2500 poäng på gymnasiet eller man kan göra det bara om man har mindre än 2500 poäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Izzy!
    eftersom engelska 7 inte krävs för behörighet till någon svensk högskole-/universitetsutbildning, kan det bli svårt att få läsa den på komvux. Givetvis är det bra att kunna mer engelska och du kan absolut söka läsa den kursen, men jag kan inte lova att du kommer kunna göra det, bli antagen till kursen på komvux. Komvux har begränsad budget och måste prioritera vilka sökande som får plats och vilka som blir utan. Det går att söka till varje ny antagningsomgång på komvux, antagningen görs om varje gång och "nej" från komvux är svar för "den här antagningsomgång". Alltså, finns det inga förbud att läsa på komvux om man redan har examensbevis från gymnasiet, men då hamnar man i mindre prioriterad målgrupp och erbjuds studieplats efter de som ska läsa mot examensbevis, pga de ej lyckades på gymnasiet eller inte läste på gymnasiet över huvudet taget.