Alice
    Hej.
    Jag har sökt till Hotell/Turism programmet, och är väldigt nöjd med mitt val.
    Jag är (enligt lärare, familj, vänner, folk jag träffat) bra på engelska. Jag uttrycker mig bra och har ett stort ordförråd. '
    Jag har läst franska sedan årskurs 6 och jag gillar det verkligen.
    Lärare på de gymnasierna jag besökt har tipsat mig om att läsa spanska på gymnasiet för att det är bra inom turistbranschen, som jag gärna vill jobba med i framtiden.
    Till min fråga; kan jag läsa engelska (som är obligatoriskt), franska och spanska under mina 3 gymnasieår?
    • : Gå humanistiska på gymnasiet där du kan läsa mycket språk och sök sedan Hotellmanager på yrkeshögskola -det har min kompis gjort och hon tycker det var toppen!!! M.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Bra att du gillar språk men det blir lite svårt att läsa mycket språk på ett yrkesprogram. Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HA.pdf och du ser att det enbart engelska 6 som får läsas i programfördjupningen och sen har du 200 poäng för individ.val och i fall skolan har behöriga lärare och det passar in i ditt schema kan du läsa två språkkurser i indiv.val t.ex en nybörjarkurs i spanska och fortsättningskurs i franska. Man kan läsa mycket mer språk på andra program t.ex på humanistiska. Med vänlig hälsning, Mikael