Mohammed

    Jag har inte blivit antagen till systemutvecklar programmet detta året, så jag tänkte istället läsa upp några kurser som finns i just det programmet så att jag sedan om jag blir antagen nästa år då har jag redan läst klart någon kurs. Så min fråga är måste kurserna heta med exakt samma namn när man söker upp de på studera.nu?

    Jag har nämligen skrivit exakt samma kurs namn som finns i programmet i sidan studera men jag hittar inga kurser med exakt samma namn. Kan man välja då kurser med liknande namn eller vad ska man göra för att den kursen ska vara "giltig" för att senare när man börjar programmet då slipper man läsa om kursen man har tidigare läst.

    Programmet som jag inte har blivit antagen till är systemutveckarprogrammet i Malmö universitet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, jag kan inte lova att din utbildning på systemvetarprogrammet blir kortare om du innan dess läser några högskolekurser. Innehåll i programmet kan förändras. De kurser som ingår i programmet nu kanske inte gör det från nästa år, utan kanske andra kurser kommer att ingå i stället. Men prata gärna med studievägledare på just det programmet.
    I stället för att läsa högskolekurser i förväg för att försöka att korta ner utbildning som du kanske kommer in på nästa år, skulle jag rekommendera att du försöker höja ditt meritvärde så att du har större chans komma in på programmet nästa gång.
    Ett annat alternativ är att söka till yrkeshögskoleutbildningar (de är kortare och mer praktiska jämfört med "liknande/motsvarande" högskoleutbildningar). Kika gärna på vad som kan finnas att läsa inom yrkeshögskola: www.yhguiden.se