Michelle
    Hej igen. Jag undrar om man kan få läsa kurser som inte erbjuds på sin egen skola, på en annan gymnasieskola? Jag går på bergagymnasiet i Eslöv och det finns inte så att man kan välja till biologi 1 och fysik osv , så länge man inte redan läser naturlinjen. Jag läser SA år 1.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Michelle!

    Du måste fråga på din skola om din skola (rektor på programmet beslutar) kan köpa kurser till dig på en annan skola. Det är dyrt och skolan har ingen skyldighet att erbjuda kurser som inte ingår i ditt program, därför blir det ofta Nej på en sådan förfrågan som du ställer. Men det är inte förbjudet för din skola att köpa kurser för en elev på en annan skola, om det är det du undrar över.

    Om det finns NA programmet på din egen skola, så är det mycket billigare och smidigare för skolan att försöka ordna så att du kan läsa Fysik; Kemi och/eller Biologi - som programfördjupande eller kurser inom individuellt val (jämfört med alternativet att köpa dem på en annan skola). Om det finns NA programmet på skolan, finns det behöriga lärare i Kemi, Fysik & Biologi.

    Som sagt, du har inte rätt att kräva det och det kan bli ett Nej, men jag tycker du bör definitivt ställa frågan.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA