Hanna
    Hej, Jag är en tjej som gärna vill upptäcka världen och studera utomlands, jag vill inte byta ut ett år utan vill läsa alla tre år här hemma, går det? Kan man läsa ett år på High School i London direkt efter nian och sedan komma hem och studera design på estet? Eller går det inte att ansöka? Vet att jag isånnafall kommer få gå med dem som är ett år mindre än mig, eller finns det något mer alternativ? Om man läser på High School i London finns det så man kan läsa till Teater, något instrument eller just design som jag ska gå sedan när jag kommer hem? Hur ansöker man ens till High School? Tack.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna,
    du glömde väl inte prata med dina föräldrar (du är ännu inte myndig) - är de med "på noterna"? *L* ;-)

    Angående läsa på gymnasienivå i London - finns några olika alternativ.
    Se på länkarna nedan:
    kontakta den här skolan, fråga om hur du ansöker http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london
    läs här http://www.framtid.se/studera-utomlands/ - kolla in länkarna och se vad som är relevant för dig och kontakta de organisationer som hjälper till med att ordna studier utomlands.
    När du inte är myndig, är det svårare - får någon måste ta ansvar för dig när du är utomlands (även om dina föräldrar låter dig åka).
    Det finns inte någon utstakad väg angående studier utomlands. Det som är ganska vanligt är att svenska ungdomar läser gymnasieutbildning i Sverige på ett "vanligt" program eller på IB http://www.gymnasieguiden.se/program/IB och söker eftergymnasiala utbildningar utomlands /på egen hand som "freemover" eller kommer in på en svensk högskoleutbildning som erbjuder studera en eller två terminer inom sin svenska utbildning - utomlands/.
    Kolla på länkarna ovan och återkom när du hittar något konkret alternativ /glöm inte att få dina föräldrars samtycker - för att i annat fall får du inte åka studera utomlands innan du är 18 år/.
    bästa hälsningar
    Mikael SYV
    Hej igen,
    det är ovanligt om en svensk ungdom läser på gymnasienivå i ett annat land /utan att hela familjen flyttar dit/. Personligen känner jag inte någon som har gjort det, vet att många skulle velat med de praktiska hindrens såsom kostnader och svårigheter med att hitta bostad - står i vägen.

    Jag måste hänvisa din fråga till Storbritanniens ambassad, se kontaktuppgifter nedan. Det är kanske bäst om dina föräldrar tar kontakt med Ambassaden för att du inte är myndig och personal på Ambassaden kommer med största sannolikhet vilja direkt prata med ding vårdnadshavare.
    Storbritanniens ambassad https://www.gov.uk/government/world/sweden
    Skarpögatan 6-8
    Box 27819
    115 93 Stockholm
    Tfn: 08-671 30 00
    Fax: 08-671 31 04
    E-post: [email protected]

    Du kan även kontakta någon organisation som t.ex. http://www.rotarystudent.se.

    Jag lovar att jag skall samråda med kollegorna & i fall vi hittar ett bättre svar på din fråga - återkommer vi.
    Önskar dig lycka till!
    Mikael SYV
    • : Hej! Jag hittade inte ritktigt svar till det jag ville. Jag får gärna åka iväg ett år för mina föräldrar. Jag vill gärna läsa i en vanlig brittisk skola om det går. Kan man läsa ett år där och ta det som ett slags sabbats år och sedan börja gymnasiet när jag kommer hem? Tack.
    • Mikael : Jag skriver ett utökat svar till dig. *L*
    • : Förstår inte. Kan jag åka iväg ett år efter 9an till London och läsa ett High School år och sedan komma hem och gå gymnsiet med dem som är ett år yngre än mig?
    • Milla : jag skriver ett nytt svar nu.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna,
    i Sverige får man söka till gymnasiet till och med det år man fyller 19 år.
    När du har läst färdigt grundskolan, har du uppfyllt din skolplikt för att gymnasieskola är ännu inte obligatorisk.
    Det finns elever som är ett, två och t o m tre år äldre än sina klasskamrater på gymnasiet.
    Svar på din fråga är, alltså: Ja, du får åka iväg efter å k 9 eller göra vad annat som helst /arbeta, studera utomlands, praktisera mm./ - om du får för dina vårdnadshavare, som har ansvar för dig till den dagen du fyller 18 år.

    Ha det bäst & förlåt att vi missuppfattade din fråga från början: vi trodde du vill ha praktisk hjälp med att ordna dina studier i London.
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    jag har läst om din fråga och för mig låter det som att du inte vet hur man ansöker till High School och med det drar jag den slutsatsen att du önskar få hjälp med info- om hur man ordnar studier på gymnasienivå utomlands, t.ex. i London.
    Det är, alltså, två delar i din fråga (rätta mig om jag har missuppfattat dig, ok? *L* ;-):

    1. du vill veta om reglerna tillåter att du inte direkt efter grundskolan söker till gymnasiet i Sverige.
    Svar på den frågan är: JA, du behöver inte söka till gymnasiet i Sverige över huvudet taget.

    2. du vill veta hur man ordnar det praktiska kring studier på gymnasienivå utomlands.
    Svar på den frågan: det är mycket svårt. Det finns ingen klar plan och där är många ungdomar som skulle velat åka iväg och läsa ett år eller hela gymnasiet utomlands, men det är väldigt få som faktiskt gör det. För att få information om hur du kan ansöka, kontakta Ambassad, som brukar ha någon ansvarig för studiefrågor. En annan väg att gå är att få hjälp av en organisation så som Rotary t.ex. & du fick länk till deras sida. Tredje väg att gå är om du har en släkting eller god vän till familjer som bor i London som kan personligen kontakta ett antal skolor med frågor om det praktiska - vad det kostar mm., vilka dokument du behöver ordna. Nästan allt går att ordna, men det kan kosta en hel del pengar och kan ta lång tid. Vi på Fragasyv.se känner inte någon billig och enkel sätt att ordna studier på gymnasienivå utomlands och hänvisar därför vidare - till de ställen där vi tror kunskap kan finnas.

    Råd till dig: gå in på alla länkar som min kollega skickade till dig. Skicka epost till alla de adresser som du kan hitta där - och hoppas att någon kan svara med bra tips. Eures är en organisation kring samarbete om studier, arbete och praktik för unga i EU. Deras rådgivare svarade när vi frågade sist att det är från 18 årsålder som de flesta utbytesprogram är tänkta och de kände inte till något sätt att ordna studierna på det sättet som du vill ha det.

    Bästa hälsningar & stort LYCKA TILL!
    MILLA SYV
    Kom på en sak till: du kan prova kontakta de skolorna där du kan tänka dig att läsa - direkt /via epost/. Du skriver till dem på engelska och berättar vem du är samt ställer frågor om de kan hjälpa dig att ordna så att du skulle kunna studera hos dem. Det kan lyckas. Känner ingen som har lyckats hittills, möjligt att de finns men inte många i så fall. Systemet är inte tänkt för att unga under 18 år får läsa i andra länder, inte än i alla fall - trots att alla vi är nu EU medborgare. Det som du efterfrågar - borde finnas, tycker i alla fall jag - men finns ändå inte, inte än. Om du hittar ngt. bra, är vi tacksamma om du tipsar oss om det!
    Bästa hälsningar och stort LYCKA TILL!!!
    Milla SYV
    • : Bra, tack! Men om man ska gå ett High School år i London kan man gå i en kommunal och hur ansöker man?
    • Milla : Läs mitt utökade svar till dig. Råder dig att söka ÄVEN TILL GYMNASIET I SVERIGE (som back-upp i fall studier utomlands inte blir av).