Alena
    Hej!

    Jag går första året på det samhällsvetenskapliga programmet. Mitt mål är att studera juridik eller statsvetenskap på ett toppuniversitet i USA. I framtiden vill jag utbilda mig till jurist inom privatjuridik, främst fokuserat på mänskliga rättigheter, och syssla med politik.

    Jag vill läsa ett utökat program i gymnasiet, alltså fler kurser än de som ingår i min studieplan. Delvis för att jag tror att jag har den kompetensen men också för att flera avancerade kurser är viktigt för att studera på prestigefulla universitet.

    Det jag främst tänkt mig är att försöka tenta av franskan så jag kan läsa till steg 6 eller 7. I min studieplan ingår endast steg 5. Sedan har jag även funderat på matten, men jag vet inte ifall det är så nödvändigt med tanke på min inriktning?

    Det är också så att det finns många individuella val som jag vill välja. Bl.a juridik, engelska 7 och moderna språk. Då undrar jag ifall det inte underlättar att jag läser några av de kurserna redan i 1:an för att underlätta skolgången under 2:an och 3:an?

    Sammanfattningsvis är dessa mina frågor:

    1. Vilka (avancerade) kurser är viktiga att läsa när det gäller samhällsvetenskap och juridik?
    2. Är matte 3-5 nödvändigt? Endast matte 2 ingår i mitt program.
    3. Hur funkar det när man vill lägga till extra kurser i 1:an?
    4. Kan man lägga till IV (individuella val) redan i 1:an?
    5. Hur funkar det med extra kurser på sommaren?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej! Bra att du är studiemotiverade och ambitiös!
    Ang. Utökade kurser - fick du ok på din ansökan om det? Att läsa utökat är ett undantag och vissa skolor säger bara Nej till det med motiveringen att det finns nackdelar i all läsa på mer än heltid. Innan du kan planera vilka utökade kurser du vill läsa måste du få svar om det över huvudet taget är möjligt.
    Vidare så är det mycket bra att läsa eng 7 och försöka få så höga betyg som möjligt i alla kurser. Återkom till oss när du på din skola får svar ang möjlighet att läsa utökade kurser.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Det finns en möjlighet att läsa ett utökat program, men jag har inte skickat någon ansökan om det. Bör jag prata med SYV och göra det?
    • Milla : Ja. Det måste du göra.