Tilda
    Hej, jag går ut ettan på naturvetenskapsprogrammet nu. Jag fick endast ett D i fysik och undrar därför om man kan läsa till en extra kurs för att på något sätt ersätta det betyget. Jag har A i allt annat och ett D kommer dra ned mitt snitt väldigt mycket. Jag siktar på att bli läkare om det skulle ha någon betydelse.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tilda,

    det är jättebra att du har höga betyg och jag förstår att ett D i fysik kommer dra ned ditt snitt och att du helst vill bli av med det "lägre betyget", men det är tyvärr så att Fysik 1a är en obligatorisk kurs som måste ingå i examensbeviset från Naturvetenskapsprogrammet. Du kommer sedan att läsa även fysik 2 (på gymnasiet eller efter gymnasiet) - för att bli behörig till läkarprogrammet.

    Innehåll i fysik 2 bygger direkt på kursen fysik 1a - så mitt råd till dig är att du bedriver självstudier i fysik med mål att

    - få högre betyg fysik 2 (så högt som möjligt) +

    - fråga på din skola om du skulle kunna göra prövning i fysik 1a innan du tar studenten. Kostnad för prövning är för närvarande 500 kr, men den kan eventuellt höjas.

    Jag förstår att du vill ha ett annat svar från mig men det kan jag tyvärr inte ge - för att fysik 1a är en obligatorisk kurs på båda inriktningar på Naturvetenskapsprogrammet och fysik 2 är en obligatorisk kurs på inriktningen "naturvetenskap" (inte på inriktningen "natur och samhälle").

    Hoppas ändå att mitt svar blir till hjäp för dig på ngt. sätt!

    Peter Syv