Anna
    Hej! Jag har börjat 2:an precis och försökte byta skola hela 1:an men gick ej och lyckades byta nu i 2:an men till något jag inte riktigt vill. Min dröm skola låter mig ej börja för att jag saknar 3 kurser men jag försöker verkligen säga att jag är bredd att gå hur långt som helst för att få in dessa 3 kurser.
    Hur svårt är det att läsa in 3 kurser? Gäller 2 100 och 1 50

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Annacornelia!
    Att bli antagen till en gymnasieskola på annat sätt än genom konkurrens om plats - via gymnasieantagningen- är inte elevens rättighet. Huvudman eller Rektorn behöver inte ta in en elev även om ledig plats finns - på annat sätt än genom gymnasieantagningen. Du borde ha sökt till din favoritskola under val- eller omvalsperiod (även om du då gick på gymnasiet, redan...). Om dina grundskolebetyg ej räckte för att få plats på en viss gymnasieskola, då har du inte rätt att bli antagen där.
    Med det sagt, så går det ibland att komma in ändå - om ledig plats finns och studieplan stämmer överens. Du uppger i din fråga om att du saknar två stycken 100p.kurser och en 150p.kurs. - det är totalt 350 poäng och om man läser de kurserna på heltid (alltså läser endast de kurserna) så tar det 17.5 veckor (alltså nästan är hel termin, en termin går på cirka 20 veckor). Så, det är inte "lite" och svar på din fråga om hur svårt det är att läsa in de kurserna, så är det så att antingen skaffar du dig kunskaperna på egen hand och försöker få betygen "på något sätt" (här blir frågan: på vilket sätt? då du ej har rätt att göra prövningar på andra ställen än den gymnasieskola där du är inskriven/antagen och endast i två fall: om du läste en kurs och fick F, eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas) eller så går du på lektionerna "på vanligt sätt" men då är du beroende av hur schemat ser ut (du kan ju inte vara i två olika klassrum samtidigt).
    Så, svar på din fråga är tyvärr följande: om du inte genom konkurrens via gymnasieantagningen (där du konkurrerar med dina grundskolebetyg) kom in på en viss gymnasieskola, så är det endast tur som kan göra att du skulle kunna byta till den skolan.
    Jag beklagar att jag inte kan ge dig ett annat svar.

    Studie- och yrkesvägledare