Elliot
    Kan jag, om skolan erbjuder det, läsa kurser utöver den vanliga undervisningen. Jag menar inte spetsutbildning eller liknande, utan helt enkelt kurser som inte ger en poäng.
    • Daniel : Det krävs rektors beslut om att en elev ska få läsa extra-kurser - som kallas "utökade" för att man läser utökat program. I examensbeviset kommer i så fall varje sådan extra ´kurs markeras med "U" och betyg i den räknas in endast i 2 fall; om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, om din skola kan erbjuda dig det - så kan du läsa kurser utöver "den vanliga undervisningen".

    Lycka till med dina studier!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    Daniel SYV

    Hej Elliot,

    vi rekommenderar att i första hand koncentrera sig på att läsa ett "vanligt program" och skaffa sig så bra/djupa/stabila kunskaper som möjligt och så höga betyg du kan få - i varje kurs du läser; detta i stället för att försöka läsa på mer än heltid.
    Rektors beslut krävs - om du ska få lov att läsa U-kurser. Rektor brukar titta på närvaro och på studieresultat, men även vid god närvaro och höga studieresultat kan rektorn ändå säga Nej till U-kurser; detta för att det är inte elevens rättighet och gymnasieskolan kan anse att de extra-resurser finns inte och att rektorn vill inte heller "bädda för" att eleven ska överanstränga sig.
    Så, det finns många anledningar att säga Nej till U-kurser.

    Har man tid över - när man läser på gymnasiet, kan man kanske försöka skaffa extra-jobb. Eller börja läsa ett nytt språk eller göra ngt. annat roligt-intressant på fritiden.

    Vi på Fråga SYV kan inte bestämma om du ska få lov att läsa en eller flera U-kurser, utan det är beslut som fattas av rektorn på din gymnasieskola.
    Jag vill bara förklara varför du ska tänka noga innan du ansöker om att få läsa U-kurser.

    Hälsningar
    D: