Kalle

    Vill läsa ekonomikandidat i Lund. Men om ja inte kommer in på programmet nu i höst undrar ja om jag istället kan söka företagsekonomi som är första kursen å läsa den på hösten. Sedan söka programmet till våren men eftersom ja redan läst första kursen samtidigt som de som går programmet gjorde i höstas. Kan ja då hoppa på hela programmet å börja på termin två som vanligt då som de som går kandidaten som började på hösten? Så att det blir som om jag kom in på programmet till hösten fast första terminen läste jag bara den fristående men från termin 2 är jag med ”klassen” som började hösten ja ville komma in på, eftersom ja hoppar första terminen på våren då ja redan läst den

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle,

    jag kan inte lova att din plan kommer att fungera, men du får givetvis försöka. Är det exakt samma kurs som läses inom programmet och som går på en hel termin, på 30 hp, som du tänker läsa? Om du får godkänt betyg i allt som läses under första terminen och sedan kommer in på programmet, borde du få Tillgodoräkna dig första terminen och flyttas upp till termin 2, enligt vad jag vet, men det finns "hinder" på vägen:
    - antagningsgräns till en fristående kurs kan ligga högre än till programmet (det är inte alls ovanligt att det blir så);
    - innehåll i programmet kan förändras (fråga studievägledare på programmet om det finns planer på förändrat kursinnehåll i programmet).

    Fördelar i att göra på det sättet som du skriver om (under förutsättning att du kommer in på den fristående kursen) är att du kommer testa läsa ekonomi på högskolenivå och vet sedan ännu bättre om det passar dig + du kan fortsätta läsa fristående kurser och samla ihop till kandidatexamen, även utan att ha kommit in på programmet. Det finns många som tar ut kandidatexamina utan att ha läst något program, men vägen kan bli krånglig och osäker - du kommer behöva söka separat till varje kurs och riskerar inte komma in på nästa kurs; du måste också veta Vilka kurser du behöver söka till (svar på den frågan måste du få från studievägledare på det lärosäte där du siktar på examen, där du kommer läsa kandidatkursen).