Hejsan,

    man kan läsa fristående kurser och försöka få ihop dem till en kandidatexamen /beteendevetenskplig kandidatexamen med huvudområde Kriminologi/. Det finns inga garantier, men det finns möjligheter... och det kan gå bra, vilket vi får hoppas på.

    Saken är den att det kan många gånger vara svårare att komma in på en fristående kurs, än in på programmet. Sedan söker du till varje fristående kurs separat och varje gång Konkurrerar du om plats. De som läser inom programmet har Platsgaranti på nästa kurs; det har tyvärr inte de som söker fristående kurser. Det kan tyvärr bli så att du inte kommer på nästa kurs och det blir "stopp" ... jättetråkigt när det blir så. Vad som finns att göra i så fall är att söka Många olika alternativ och samtidigt vara beredd att göra någonting annat, t.ex söka jobb och jobba under de terminer som du inte får någon studieplats.

    Högskoleprovet får man göra om hur många ggr som helst. Läsa upp gymnasiala betyg kan man både genom studier på komvux och genom prövningar. Du kanske kan försöka använda dig även av de alternativen. Och så söka fristående kurser samtidigt.

    Bästa hälsningar

    ANNA