Erika
    Hej!
    Jag läser på teknikprogrammet och börjar nu åk2. Vi har läst fysik 1 hela ettan och avslutar den till jul i åk2. Sedan börjar vi fysik 2. Jag har alltid haft svårt för fysiken och funderar nu på att hoppa av den.
    Är det många utbildningar som kräver fysik 2? Och om jag skulle hoppa av den, finns den tillgänglig att läsa på komvux efter gymnasiet?
    • Milla : Vilken inriktning på Teknikprogrammet läser du?
    • : Produktionsteknik!
    • Milla : På din inriktning är inte Fysik 2 en obligatorisk kurs.
    • Milla : Se i http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf vilka obligatoriska kurser som ingår i din inriktning. Du kan göra om din Studieplan, i fall din skola kan erbjuda dig en annan kurs i stället för fysik 2.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Erika!

    Det brukar finnas möjlighet att läsa Fysik 2 på komvux. Annars så kan man skaffa sig kunskaper genom självstudier och göra Prövning och få betyg på så sätt. Betyg från Prövningen är precis lika mycket värt som betyg efter en läst kurs.

    Vilka utbildningar som kräver Fysik 2 - så är det många Tekniska och Naturvetenskapliga utbildningar på högskolenivå, t.ex utbildningar som leder till att man kan bli

    IT-arkitekt>>

    Civilingenjör>>

    Läkare>>

    Marinbiolog>>

    ***

    Det är viktigt att veta vilken inriktning du läser på Teknikprogrammet, därför att i fall du läser inriktning "Teknikvetenskap", då är Fysik 2 en obligatorisk kurs (inom den inriktningen). Om du inte kan byta till en annan inriktning, kan du i så fall inte ta ut Examensbevis och blir inte behörig till högskola/universitet över huvudet taget.

    Svara på min fråga om inriktning på TE och jag ska försöka ge dig ett mer anpassat svar, anpassat till just din situation!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Om du tycker det är jobbigt att läsa så mycket fysik och inte har ett mål att bli Civilingenjör eller Apotekare>>, då finns det all anledning att försöka byta bort Fysik 2 mot en annan kurs. Du måste i så fall träffa SYV på din skola och göra ändring i din Individuella Studieplanen.

    Fler utbildningar som kräver Fysik 2 är utb som leder till att man kan bli Veterinär>> och Biolog>>

    Med exempel (Utbildning till Optiker>>) kan vi se att det kan vara ganska så komplicerat med behörighet... för att olika lärosäten kan kräva olika kurser och skillnaden kan i vissa fall vara ganska stor:

    Med utbildning till Optiker som exempel, kan vi konstatera att utbildningar på olika lärosäten som leder till samma yrke, kan ibland kräva olika kurser för Särskild behörighet. Det är bra att ha i åtanke och det lönar sig titta noga på behörighetskraven på olika högskolor, även om det gäller "samma utbildning".

    Vad som krävs för särskild behörighet till olika högskoleutbildningar kan också förändras över tid och en utbildning som idag kräver Fysik 1a, kan om ett par år höja kraven och börja kräva även Fysik 2 /och det kan skilja sig från en högskola till en annan också/.