stefan
    Jag har F i svenska som andra språk och matte och går individuellt alternativ. Jag har bara svenska och matte 3 lektioner i veckan. De andra lektionerna så läser jag so och fysik på gymnasie nivå och undrar varför??? jag kommer ändå inte ha nytta av dom ämnena. Jag trodde att jag skulle läsa mycket svenska och matte för att bli godkänd och söka till ett nationellt program. Jag undrar vad individuellt alternativ är egentligen. Jag vill inte ens läsa so och fysik på gymnasie nivå...

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Stefan,
    inom IM /Introduktionsprogrammen/ finns det olika program: bland annat Individuellt alternativ, Yrkesintroduktion och Preparand.
    På Individuellt alternativ blandar man oftast studier med praktik. Tanken är att man läser i första hand de ämnena på grundskolenivå som man behöver för behörighet till gymnasiet. Praktik har man för att fylla upp till heltid. Vid deltidsstudier har man inte rätt till Studiehjälp från CSN.
    Hur gick det till när du fick lektioner i Fysik och SO? Är det någon som pratade med dig? Har ni gjort ett Studieplan för dig? Varje elev bör ha en Studieplan där det framgår vilka ämnen man läser. Den planen tar SYV på skolan fram i samråd med eleven och hans föräldrar /i fall man inte är myndig/.
    Jag tycker du bör prata med dina föräldrar /du är inte myndig/ och ni får boka en gemensam tid hos SYV på din skola. Du kan då framföra dina önskemål om att inte läsa fler ämnen än bara Svenska som andra språk och Matte. I fall du vill ha Studiehjälp från CSN i fortsättningen också - så måste du vara sysselsatt på heltid. Du kan antingen önska HELTIDSSTUDIER i två ämnen: svenska som andra språk och matematik
    eller önska gå på praktik på de resterande timmarna.
    Du kan läsa om vad som gäller för Individuellt alternativ på länken http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ.

    Återkom om du har andra frågor.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte