Ella
    Hej!

    Jag gick på gymnasie under ca en månad och trivdes jättemycket men eftersom att vi flyttade till en annan stad, 40 min bort så var jag tvungen att byta gymnasie med. Så nu går jag på en gymnasium där jag inte trivs och har ångest och depression.
    Så jag funderar på ifall det är en bra ide att studera på distans? Är det svårare än vanlig gymnasieskola? Är det mer att göra, eller hur är det?

    Jag är inte en pluggmänniska direkt och har inte bästa betygen, kan distans ändå vara ett bra val?

    Jag har kontakt med kurator osv ang depression m.m vid tillfället.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Deena!
    Väldigt tråkigt att det blev så med flytt och byte av gymnasieskola, som du upplever som en försämring.

    Jag undrar - om det skulle kunna gå att byta tillbaka till den gamla skolan & åka 40 min till skola?

    ang. läsa på distans, så är den första frågan: Var ska du läsa på distans? Kommer din kommun köpa en distansplats till dig?

    De ordinarie studier på distans finns enbart på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium och det är bara fyra av programmen som skolan erbjuder + att de brukar inte ha några lediga platser, utan har en ganska lång kö till skolan.

    Om det finns särskilda skäl kan din kommun (där du är folkbokförd) besluta köpa distansundervisning till dig. Det är ett undantag. Prata med kurator ang.detta. Om kommunen skulle säga Nej, då kan du inte läsa på distans.

    Däremot har jag ett annat förslag: att byta till IM, individuellt alternativ. Det är också ett undantag men lättare att få igenom. På Individuellt alternativ http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ kan du kombinera studier med praktik och/eller försöka få en del av studier på distans (genom överenskommelse med lärarna - via rektors beslut).
    Jag vet ej om IM, individ.anternativ finns på din nuvarande skola. Jag vet ju inte vilken skola du går på.
    Men i kommunen måste det finnas det alternativet någonstans. Prata med kurator om den möjligheten, tycker jag. Du behöver inte ta den lösningen, men jag tycker den är värt att diskutera i alla fall.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA

    • : Jag bor i Varberg men bodde i Göteborg. Jag får inte byta tillbaka till den i Göteborg eftersom vi har vissa problem där och det är skälen till varför vi flyttat. Brukar det fortfarande vara långt med kö osv om man har allvarliga problem med sin nuvarande skola? För jag är rädd att jag ska behöva stå i kö i flera månader, kanske ytterligare ett år till. Jag går på ekonomiprogrammet just nu men kanske vill byta till Samhällsprogrammet. Det finns inte distans på korre i varberg men det finns i Göteborg eller Kungsbacka och det kan jag tänka mig välja men vad innebär det? Att man vid vissa tillfällen måste gå till en utav dessa städer? För isåfall är det okej för min del. Kuratorn har pratat om att kanske ta ner ett ämne så jag har mindre ämnen att läsa, men det är skolan också som jag har stor problem med.
    • : Jag såg nyss att deadline för ansökan var 28 oktober, är det kört för mig?
    • Anna : Vilken deadline menar du? Ansökan till vad var sista dag 28 okt.?
    • Anna : Mitt förslag är att du ringer eller mailar till Korr-online och frågar om hur det är med platser på Ekonomiprogrammet och på Samhällsvetenskapsprogrammet hos dem. Sedan att du kan TESTA läsa det som du vill byta till - be kurator fixa en "testperiod" på t.ex. 2 veckor.
    • : Deadline för ansökan. Och ja, jag ska försöka mejla men är det någon ide om ansöknings deadline är slut?
    • : Ansökan till liksom intresseanmälan för att börja där.
    • Liselotte : Menar du http://webbgymnasiet.nu/ansokan/ - info där på sidan? Ja, Korr online har väldigt många sökande (troligtvis pga det är den enda gymnasieskola i Sverige som får bedriva distansundervisning). Du kan be kurator på din skola ta kontakt med personal på korr-online pga särskilda skäl, dvs det är inte så att du bara VILL LÄSA PÅ DISTANS, utan du kanske BEHÖVER DET pga vissa viktiga omständigheter.
    Läs alla kommentarer