2002Privatkonto

    hej Jag skulle vilja läsa en del gymnasiekurser på egenhand. Jag går på militären just nu och mina arbetstider varierar mycket. Jag undrar om det är möjligt att jag gör provet och läxorna på egenhand och lämna in dem medan jag gör min tjänst? Om det funkar, kan jag göra det och få fortfarande bidraget för mina studier?

    • Anna :

      Har du redan genomfört en 3-årig utbildning på ett av gymnasiets nationella program? Fick du ut Examensbevis eller Studiebevis från gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det går alltid bra att bedriva självstudier. Skaffar man sig kunskaperna på egen hand kan man senare få betygen genom prövningar, eller så blir det lättare att läsa gymnasiala kurserna senare - på komvux eller på en folkhögskola.
    Om du vill bedriva "formella studier" på gymnasienivå, så är det på komvux eller på en folkhögskola som du, som inte är gymnasieelev, kan bedriva de studierna. Då är frågan om du blir antagen på kurserna. Och sedan tar man upp frågan om möjlighet för att få studiehjälp eller studiemedel från CSN.
    Jag ser att du är 19 år, vilket kan bli ett problem för att få utbetalningar från CSN. Det är från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år som du har rätt till studiemedel, och detta gäller alla studier som är på lägre än högskole- eller yrkeshögskolenivå (jag tror man kan få studiemedel för studier på en KKU-utbildning från 18 år, men KKU utbildningar är inte gratis, du måste betala studerandeavgift).

    Så, det är 2 frågor här - första: var och vad vill du studera?
    och nästa fråga: kommer du ha rätt till utbetalningar från CSN?
    ***
    Om du inte blir antagen till någon utbildning, kan du inte få utbetalningar från CSN. Men att man studerar ger inte per automatik rätt till studiehjälpen eller studiemedlet. Om det är så att du fyller 20 år under resten av det här kalenderåret, då är det en uppsättning av reglerna som gäller, men om du fyller 20 år under nästa kalenderår - så är det andra regler som gäller: både vad gäller rätten att läsa på komvux och vad gäller frågan om studiemedel från CSN.

    Var god uppge under vilket kalenderår fyller du 20 år och svara också på frågan om du har fått examensbevis eller studiebevis från gymnasiet (eller kanske studieintyg)? Det är jätteviktigt vilka studier du har bakom dig, för rätten att läsa på komvux.

    ang. läsa gymnasiala kurser på distans
    komvux i de flesta kommuner (och du måste söka till den kommunen där du är folkbokförd) brukar erbjuda ganska många kurser på distans. Se utbud av kurser på webbplatsen för komvux/vuxenutbildningen på kommunens hemsida.
    Folkhögskoleutbildningar finns också på distans - kanske inte så många, men de finns. Om studieformen Folkhögskola var god se framtid.se/studier/folkhogskola

    Du skriver i din fråga att du "går på militären" just nu och jag undrar hur länge till ska du "gå på militären", för att det kan bli så att du hinner inte påbörja kurserna innan du slutar "gå på militären".
    Men vill du studera, sök alla de kurser du vill läsa. Det finns inga nackdelar i att göra ansökan om studier. Du kan alltid tacka nej till erbjuden studieplats. Så, jag tycker du bör söka alla de kurser du vill läsa och som din hemkommun erbjuder på distans. Se sedan om du blir antagen. Utbetalningar från CSN kan du förvänta dig efter det att du har påbörjat dina studier. Du måste läsa på minst halvtid (20 timmar i veckan) för att ha rätt till halva studiemedel. Men om du fyller 20 år under nästa kalenderår, då måste du fram till 1 juli nästa år läsa på heltid, alltså 40 timmar/vecka för att ha rätt till Studiehjälpen. Studiehjälpen är studiestöd som gymnasieeleverna får från CSN, och även studerande på komvux som är yngre än 20 år (gränsen går vid 1 juli det året man fyller 20).