erik

    Hej! Jag nu går jag tekniskt basår på kth för att läsa upp lite kurser. Men märkte att jag inte vill och behöver inte läsa alla kurser för att läsa vidare det jag vill. Så min plan är att bara läsa kurserna första terminen vilket är matte 3c, fysik 1 och kemi 1. Jag undrar om ifall jag väljer att hoppa av kurserna som vi läser nu, matte 4c, och fysik 2, kommer jag fortfarande få poängen/behörigheten för kurserna jag redan klarat eller måste jag läsa hela året för att ha klarat kurserna? Med vänlig hälsning!

    • Anna : Tar du studiemedel från CSN?
    • : det gör jag!
    • Anna : Om du inte kan för CSN påvisa att du fick godkända betyg i de kurser du fick studiemedel för - kommer du få avslag när du söker studiemedel nästa gång.
    • : Går inte det att lösa ifall jag återbetalar pengarna jag fått andra terminen för kurserna jag tänker hoppa av? Känns konstigt om det inte skulle gå för det är en stor del som inte gör klart hela året
    • Anna : Du måste ta den frågan med CSN. FRåGA SYV beviljar inte studiemedel. Läs info på CSN´s hemsida och ställ frågor till CSN´s personal om du är osäker på vad som gäller i ditt fall.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,

    basår på högskolor-universitet är så kallade "för-utbildningar", inte gymnasieutbildningar och inte högskoleutbildningar, utan sådana "speciella utbildningar" som varje lärosäte får bestämma över självt.
    Jag undrar också om du tar studiemedel från CSN för dina nuvarande studier. Även om du endast tar bidragsdel, så är det en viktig aspekt att ta hänsyn till.

    Vilken utbildning vill du komma in på?
    Vad ska du göra nu, om du hoppar av basåret? har du ngt jobb eller en annan utbildning du kan påbörja inom kort?
    mvh

    ANNA