Hej,

    kurser i matematik bygger direkt på varandra. Om en elev inte har kunskaper motsvarande godkänt betyg i matematik på nivå 2, då har hen inte heller förutsättningar att klara av nästa/högre kurs och chansen att få godkänt betyg i den högre kursen är då väldigt liten. Men formellt sett, så finns det inga direkta förbud mot att på gymnasiet med F i matematik 2, läsa vidare, alltså läsa högre kurser i matematik.
    Om en elev får F i en kurs hen läste på gymnasiet har hen möjlighet att göra prövning i den kursen innan hen går ut år3 på sin skola.
    Vänligen
    ANNA