N

    Hej! Jag håller på att komplettera min gymnasieexamen via komvux. Jag gick Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning socialt entreprenörskap, gick ut 2018. Som individuellt val valde jag Genus, vilket räknas som humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering, (HUMHUM00S 100p). Samtidigt hade vi HUMHUM00S i kursplanen. Jag fick betyg i Genus men inte i den vi hade i kursplanen. Jag har hört att man kan läsa HUMHUM00S flera gånger men med olika inriktningar. Påbörjade även den kursen i våras på komvux men avbröt den av olika anledningar. Problemet är att det inte är ett möjligt tillval på skolverkets examensplanerings-verktyg. Det går inte att välja Genus, jag har sökt påd et men det finns inte, så det verkar som att kurskoden är detsamma som hum/sam spec. Men om jag väljer HUMHUM00S bland avklarade kurser går det inte att välja den kursen en gång till när jag ska välja vilka kurser jag ska läsa. Jag vill ju läsa den kursen igen för att få mina poäng! Vad är det som gått snett? Har jag missuppfattat det min lärare sa i våras om att jag kan läsa den kursen flera gånger eller är det bara något knasigt med skolverkets verktyg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej N,

    jag rekommenderar att du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Vad du själv eller vi här hittar för kurser som du vill ha in i ditt examensbevis kommer ändå inte spela roll för att det är Rektor på komvux som är ansvarig (ansvar kan vara delegerad till SYV på komvux, men vid svårare frågor tillfrågas rektorn och experter - SYV på din komvux kan vända sig till Skolverket för expert-hjälp).
    Ännu en aspekt är - att få plats på en komvux-kurs; att du har hoppat av en kurs kan medföra att du inte får plats på samma kurs igen; komvux får neka plats på kursen om personen tidigare ej slutfört kursen (om du har Läkarintyg eller dylikt, kan hjälpa men är inte en garanti på att återigen få plats på kursen).
    Du får givetvis använda dig av Planerings-verktyget på skolverkets hemsida (det kan vi inte förbjuda att du gör) men jag vill rekommendera att du i stället vänder dig till SYV på komvux i din kommun.

    Du får också, om du vill, ringa till Skolverkets upplysningstjänst (tel.nr 08-527 332 00) och fråga om deras planeringsverktyg...

    Vänligen
    Julia syv