Melica

    Hej Jag har studerat business programmet i gymnasiet och efter att jag tog studenten så bestämde jag mig att plugga jurist programmet. Jag vet inte riktigt hur, jag har studerat Historia 1a1, Samhälle 1a1 och Samhälle 1a2 och fick B på alla. Dock mitt merit poäng är inte så högt så jag tänkte också kanske satsa på högskoleprov. Finns det några andra alternativ som kan hjälpa till?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Melica,

    för särskild behörighet till juristprogrammet fattas (för dig) godkänt betyg i Historia 1a2; det är en liten kurs - lika stor/liten som Historia 1a1. Den kan läsas på heltid på 2.5 veckor. Sök läsa den på komvux. Obehöriga prövas inte till svenska högskoleutbildningar, så spelar i så fall ingen roll hur högt meritvärde du har om du inte är behörig. Jag antar att du har examensbevis från gymnasiet och att du har godkända betyg även i kurserna svenska 2,3 och engelska 6. Vad "businessprogrammet" på gymnasiet är, kan vara olika; det finns ju inte något sådant nationellt program, utan vissa skolor kallar utbildningarna för "olika saker" som t.ex business- eller entreprenörprogrammet och det kan då vara t.ex Ekonomiprogrammets inriktning Ekonomi (högskoleförberedande utbildning) eller utbildning på ett yrkesprogram där för examensbevis inte krävs godkända betyg i svenska 2,3 och eng6. Hur som helst behöver du ha godkända betyg även i svenska 2,3 och eng6. Du behöver också ha just Examensbevis (och inte Studiebevis) från gymnasiet, eller från komvux. Allt detta för Behörighet.
    Sedan kommer frågan om konkurrens - hur högt meritvärde du har eller om du kan komma in på annat sätt, t.ex genom högskoleprovet. Att man gör högskoleprovet befriar inte från kravet på att vara behörig.
    Se till att bli BEHÖRIG (jätteviktigt)! Gör högskoleprovet så många gånger du kan (högsta resultat kommer att gälla).
    Kika på möjlighet att komma in på juristprogrammet på Lunds Universitet via UJIK. Det är ett så kallat "undantags-antagning" men finns endast cirka 20 platser, så det gäller att bli en av de 20 "bästa" på slutprovet. Och så tyvärr kan man endast få plats på just Lunds Universitets juristprogram den vägen. Men även om du inte vill läsa på just Lunds Universitet ( 3 mil utanför Malmö, i Skåne), då är det ändå bra att läsa UJIK (du kommer in om du gör ansökan i tid och är behörig; för att den kursen har platsgaranti - alla behöriga tas in), så får du testa på hur det är att läsa juridik på högskolenivå och om du klarar kursen men inte blir en av de 20 bästa studerande, kan du sedan ha den kursen i CV, som en extramerit, även om du söker jobb inom andra områden än juridik. Juridiska kunskaper är bra att ha, oavsett vad man jobbar med.
    Du får också gärna titta på olika juridiska yrken - finns över 30 st.beskrivna på Framtid.se/juridik och du kommer att se att det är inte alla "juridiska yrken" som kräver juristexamen.
    Det finns andra "juridiska" utbildningar på högskolenivå, förutom just juristprogrammet - t.ex de som leder till yrket Internationell rättsvetare.
    Det finns också yrkeshögskoleutbildningar (www.yhguiden.se) som leder till yrken Paralegal och IP-paralegal. Exempel på en yrkeshögskoleutbildning: yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/paralegal - man läser i 2 år (jämför: på juristprogrammet läser man i 4,5 år).

    Liselotte