sara
    Hej!
    Jag går andra året på gymnasiet och undrar om det går att hoppa av en kurs jag verkligen inte orkar med men att istället ta igen den genom att läsa en annan på tillexempel distans? (Det är tyska 4 jag hade tänkt att hoppa av)
    Jag vet att jag kan läsa igen genom att läsa ett extra ämne nästa år men skulle helst vilja lösa det på något annat sätt.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Sara, om du hoppar av en kurs, läser du i fortsättningen på deltid - fram till den dagen när kursen är slut för din klass/grupp. Vid deltidsstudier har gymnasieelever inte rätt till Studiebidrag från CSN.

    För övrigt, så måste du få ihop minst 2500 gymnasiepoäng för att få ut Gymnasieexamen.
    Jag råder dig fundera över om det ändå finns möjlighet för dig att fortsätta läsa den kursen. Även om du skulle få F i den, kan det vara en bättre lösning - då behåller du Studiebidraget och får tillräckligt med poäng för Gymnasieexamen. 10% av poängen får vara betygsatta med F (inte vilka kurser som helst, men Moderna språk får man ha F i och ändå få Gymnasieexamen). Max 250 poäng får man ha med betyg F i Gymnasieexamen.

    Om du bedriver självstudier, måste du sedan tenta av kursen får att få betyg och kunna få in den kursen in i gymnasieexamen. Det finns ingen automatisk rättighet för gymnasieelever att tenta av kurserna. Rektors beslut krävs för att läraren skall kunna avsätta tid för att förbereda tentamen för dig. Förmodligen behöver du även handledning under dina självstudier. En enskild lärare får inte på egen hand bestämma att du får göra tentamen. Du måste ansöka hos rektor på programmet.

    Jag förstår att det känns tungt när du inte orkar med något ämne, men jag måste förklara för dig angående vilka regler som finns.
    Råder dig prata med SYV på din skola eller med din lärare/mentor eller med någon annan personal på skolan (skolvärdinna eller skolsköterska). Det är, som sagt, rektors beslut om tentamen - men personal på skolan kan berätta för dig hur det brukar vara: om det är svårt eller lätt att få tillåtelse att göra tentamen.
    Det är undantag du kommer att ansöka om och vid undantag så tas det hänsyn till olika omständigheter. Det kan spela stor roll - t.ex. vilken kurs som du vill tenta av (med tanke på lärarkapacitet på skolan). Andra faktorer spelar också roll. Just din skola kan ha policy att t.ex. enbart bevilja tentor i fall läkarintyg finns (t.ex. om eleven missade undervisning pga sjukdom).

    Som tur är, så kan man komplettera på komvux efter gymnasiet - i fall det inte räcker poäng eller betyg - till Gymnasieexamen. Då kan man ta ut Gymanasieexamen från komvux.

    Att Moderna språk 4 kommer att ge dig Meritpoäng (i fall du får minst E i betyg), som höjer Meritvärde på dina gymnasiebetyg - det vet du säkert själv men jag tänkte nämna det i alla fall.

    Jag vet, givetvis, inte hur motigt det är för dig att fortsätta läsa Tyska. Jag ser bara många fördelar i att fortsätta och speciellt bra blir det om du lyckas få minst E i den kursen.

    Den uppkomna situationen kan man också se på det sättet: att lära sig övervinna hinder, att kämpa sig igenom svårigheterna. Det är mycket värdefullt att kunna göra det. Jag tror du blir både glad och stolt över dig själv om du inte ger upp, utan kämpar för att uppnå ditt mål, som i detta fallet är att få minst E i kursen.

    Önskar dig det bästa & Håller tummarna för dig!
    Julia SYV