Janina
    Jag har tagit studenten efter att ha gått tekniklinjen med inriktning informations- och medieteknik. Jag har läst de obligatoriska ämnena för den linjen samt matte 4, engelska 7, historia 1b och vissa extra datorkurser.

    Nu funderar jag på att hjälpa till att driva det administrativa i ett ganska stort familjeföretag. Jag har dock ingen erfarenhet av ekonomi eller företagsdrivande.

    Skulle det fungera att läsa ikapp företagsekonomi 1 och 2 själv så jag får grundkunskaperna och sen söka högskolekurser för att få vidare kunskap eller behöver man ha betyg på företagsekonomi 1 och 2 för att komma in på en sån linje på högskolan?

    Nästa fråga är då vilka högskolekurser som är passande att läsa om man vill jobba med att driva företag? Räcker det kanske med gymnasiekurser för att klara av att göra det? Eftersom det är ett familjeföretag behöver jag inte på papper att jag läst kurserna utan behöver främst kunskapen.

    Tack!

    Janina

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Janina,
    jag tycker - utifrån din beskrivning av situationen och dina önskemål - att en Yrkeshögskoleutbildning skulle passa dig.
    Se exempel på utbildningar som kanske är intressanta för dig: http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/loneekonom1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/fei-foretagsekonomiska-istitutet/exportsaljare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/redovisningsekonom5

    Det är inte ett krav att man har läst Företagsekonomi när man söker en Yrkeshögskoleutbildning inom Ekonomi, Redovisning eller som Lönekonsult/löneekonom. Kravet är att man kan gymnasieexamen + ibland extra matte + önskvärt är arbetslivserfarenhet. Men, eftersom YHutbildningar har rätt att ta in upp till 20% personer som formellt saknar behörighet men förväntas kunna klara av utbildning, så kan "vem som helst" *L* :-) söka.... man uppger då i ansökan vad man har läst, var man har jobbat eller praktiserat och alla andra meriter på område /genom fritidsintressen och självstudier/ - om du t.ex. söker en YH utbildningar med start hösten 2015, hinner du under våren läsa Företagsekonomi /gymnasieböcker/ på egen hand, vilket du också uppger i din ansökan att du håller på med och har för avsikt att fortsätta med. Vissa YH utbildningar anordnar inträdesprov.
    Jag tycker definitivt att just YH utbildningar passar bäst då de är kortare /upp till 2 år/, minst en fjärde del är praktik - och du kan kanske praktisera på det företaget där du sedan har för avsikt för att arbeta. Man får hitta sin egen praktikplats men om man inte har en egen - hitta skolan åt dig.
    Jag råder dig gå in på www.yhguiden.se och leta rätt på ett antal passande utbildningar inom rätt område. Det kan finnas på distans eller "bunden till utbildningsorten". Du, som bor i Stockholm, kan säkert hitta utbildningar på hemorten som är av intresse för dig.
    Jag vet inte om du vill & kan flytta i 1 - 2 år till en annan stad för att gå utbildning på en annan ort.
    Se om du hittar någon mycket intressant utbildning på en annan ort som inte är på distans - och du kan kanske då tänka dig att tillfälligt flytta dit.

    Angående högskole/universitetsutbildningar, så finns alla dem på www.studera.nu

    och den här http://sisu.it.su.se/search/info/SFEKK är i Stockholm och verkar vara en sådan som skulle intressera dig. I behörighet ingår det inte att man har läst Företagsekonomi på gymnasiet.

    Du kan söka till högskola & till yrkeshögskola samtidigt och se vart du kommer in och välja sen, om du får två platser, vilket är fullt möjligt - då antagningen löper "parallellt" dvs oberoende av varandra.

    Återkom gärna om du har fler frågor!
    Lycka till!
    Julia SYV