Ellen
    Hej :)
    Det är ett tag tills jag ska börja universitetet men... jag undrar om det skulle vara så att jag hittar en kurs/program som jag verkligen vill gå, men saknar behörighet i ett/några av kursens/programmets krav på vad man ska ha läst, tex Matematik 4.
    Går det att läsa ”ikapp” efter gymnasiet? Så att man kan få behörighet i den kurs man saknar (tex Matematik 4).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, det är mycket vanligt att man kompletterar efter gymnasiet: på komvux, på en folkhögskola eller på basåret på högskolenivå. Man behöver inte "läsa ikapp" utan man söker läsa den kurs man behöver men ej har betyget i - t.ex på komvux i den kommunen där man är folkbokförd. Läsa matematik 4 kan man på heltid på fem veckor eller på halvtid på 10 veckor eller i låg takt, på 25% under 20 veckor (en termin).
    Mvh
    ANNA