Emelie
    Hej!
    Jag har precis tagit studenten. Jag gick Estetiska linjen och vill nu plugga vidare. Innan jag gör det måste jag dock läsa in vissa ämnen som vi inte läste på den Estetiska linjen. Jag vill troligtvis jobba inom området Naturvetenskap. Jag har inte alls läst något inom detta i min gymnasieutbildning, det närmaste vi har läst är Naturkunskap 1.

    Vet inte exakt vad jag ska läsa på högskolan/universitetet än (kanske Naturvård och artmångfald eller biomedicin), men jag vet att jag MINST kommer att behöva ha läst Biologi 1, Kemi 1, fysik 1 och matematik 3 (Matematik 2 ingår inte i Estetiska linjen men har läst till det). Kommer kanske till och med behöva läsa ytterligare men det är dessa ämnen jag vill börja att läsa. Så jag behöver på något vis läsa dessa så att jag har behörighet att komma in.

    Så jag har några frågor:
    1. Hur tar jag mig tillväga för att läsa dessa ämnen? Kan jag läsa distanskurser eller måste jag läsa på komvux? Måste jag söka till detta, i så fall kan jag fortfarande söka så att jag kan plugga till höst?
    2. Får jag betyg i de ämnena också? kommer de betygen att räknas in i mina gymnasiebetyg då? Kommer de att höja mitt meritvärde?
    3. Kan jag läsa dessa ämnen på en termin så att jag kan plugga in ytterligare på vårterminen om det skulle behövas? Som exempelvis Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 samt matematik 4 som behövs för ett kandidatprogram inom biomedicin.

    Tror det var allt, det är så mycket nu och jag är ganska förvirrad. Hoppas du förstår vad jag vill ha svar på. Ha det bra!
    /Emelie Wihlborg

    1 Svar

    Hej!

    Först tycker jag att du ska fundera ut vad det är du skulle vilja läsa vidare inom för att få en bättre koll på vilka ämnen du behöver. Det kanske bara är naturkunskap 2 och matematik 3? Allt beror på behörighetskraven på den utbildningen som du vill söka till.

    Du kan ansöka till komvux från hösten det år du fyller 20 år. Undantag är du som är yngre än 20 men har slutfört treårigt gymnasium. Då kan du söka från och med 1 juli det år du gått ut gymnasiet

    1. Du kan absolut läsa upp kurserna på komvux, ofta finns kurser som är både på distans och "vanlig" undervisning i klassrum, ofta erbjuds kurserna både på heltid eller deltid dvs du kan läsa en kurs på några veckor eller under en snabbare takt. Om du vill söka till komvux måste du höra av dig till komvux i den kommun som du är folkbokförd i. Ofta har komvux intag olika tider på året inte bara höst och vår.
    Det kan också finnas en möjlighet att läsa upp betygen via privata utbildningsföretag som tex Hermods eller Lernia.
    Ett annat alternativ är att studera på egen hand och sedan göra en prövning (ett prov) i kursen, det brukar kosta 500kr.

    2. Dde kurser som ligger utanför slutbetyget räknas endast in i betygssnittet om de krävs för behörighet till den utbildning du söker, eller om de höjer ditt snitt. Du kommer därmed att få betyg i ämnena, meritvärdet kommer att påverkas om det är en kurs du läser upp för behörighet för den utbildningen du söker. Dvs om du läser kemi 2 och utbildningen du söker kräver kemi 2.

    3. Hur du läser, både vilket tempo och vilken omfattning är en fråga du får vända dig till komvux med. Det kan variera väldigt mycket på upplägget och kursutbud samt när kurserna startar.

    Hör av dig om du kommer på några fler frågor!

    Lycka till
    Hälsningar
    Melina SYV