Malin
    Jag går ett yrkesförberedande program på gymnasiet, och har läst Matematik 1a och Matematik 2a.

    Om jag vill läsa ett naturvetenskapligt basår på universitetet efter gymnasiet, krävs det som särskild behörighet att man läst Ma C. Kan jag då läsa in ett betyg på Ma C då? Eller är det omöjligt med tanke på att jag läser ett yrkesförberedande program?

    Jag har heller inte riktigt koll på hur stor skillnad det är mellan kurserna som fanns innan GY 2011 och de kurser som kom med det nya betygsystemet GY 2011.
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du får kolla på din skola om du kan välja Ma 3 b på t.ex. Individuella valet. Om du inte kan det så har du möjlighet att läsa upp matten på Komvux efter gymnasiet. /Lena, Syv