Simon
    Som rubriken lyder.
    Finns de nån chans någonstans att läsa in Matte C innan 18 Juni?
    • : Det skulle kunna gå, det tar 5 veckor (25 vardagar) att läsa klart kursen, då det är en 100-poängskurs. Tänk på att du måste ha behörigheten, alltså måste du läst "grundkursen" 2B för att kunna bedömas att klara av kursen 3B. Ansök så snart som möjligt så att du hinner i tid, så att du hinner ta igen något delmoment i kursen som du kanske behöver göra om (omprov m.m.). Du ska alltså läsa in kursen innan sista kompletteringsdag? Tänk att på "komvux" måste du gjort slutprovet för en kurs innan ett visst datum för att de ska hinna med i betygskatalogerna.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Simon!

    Matte C är det gamla namnet på Matte 3b eller 3c. Du kan, alltså, läsa vilken av dem, kanske... Matte 3b är lättare att få högre betyg i men ibland till vissa tekniska utbildningar står det i behörighetskraven "Matte C eller Matte 3c", vilket betyder att de önskar att man läser det svårare spåret "c" i Matte.

    På Komvux i din hemkommun får du fråga efter utbildning på flex eller distans.
    En annan möjlighet är att göra Prövning i den kursen.

    Innan prövningen är det självstudier (ibland med handledarhjälp) som gäller. En bra sida att läsa matte på egen hand på är www.matteboken.se där alla kurser finns upplagda för självstudier.

    Se även på www.mattecentrum.se om det finna någon Räknestuga i din stad. Där får man gratis hjälp med matten.

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare