Jenny

    Hej, det är en djungel att veta vad man ska Välja. Jag vill läsa in naturkunskap 2 för att få ett betyg i den kursen så jag kan söka till sjuksköterskeutbildningen. Jag gick estetisk på gymnasiet och läste ej den kursen. Jag vill läsa på distans. På folkuniversitetet står det att man ej får betyg som privatperson, jag behöver betyg. Vart ska jag läsa då? En annan fråga, kostar det samma oavsett vart jag läser kursen, såg att det kostar 4300kr på nti skolan. Jag bor i sundbyberg och vi verkar inte ha ett komvux? Jenny

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny!
    info om vuxenutbildningen i Sundbyberg finns på sundbyberg.se/vuxenutbildning. Du söker till komvux (eller vux/vuxenutbildningen) i den kommunen där du är folkbokförd. Läsa på komvux kostar inget, förutom kanske kurslitteratur och resor till-från skolan... själva utbildningen på komvux är kostnadsfri och i slutet av kursen får man ett betyg.
    ***
    Det alternativet du nämner i din fråga: att betala för kursen på folkuniversitetet eller NTi.. då får man kunskap men ej ngt betyg. Sedan kan man när man har kunskap försöka hitta var man kan göra prövning; anmälningsavgift till prövningen är 500kr. Svårt att hitta var man kan göra prövning.
    Varför skulle man välja att köpa en kurs när undervisning via komvux är gratis? Jo, t.ex om man inte fick plats på komvux-kursen, eller läste kursen och hoppade av, fick F (icke-godkänt) och inte kommer in på kursen igen, på ett tag... eller om man är gymnasieelev och ej får läsa på komvux än, men vill mycket snabbt efter gymnasiet göra prövning för att få betyg. Finns även andra situationer: t.ex kan man törsta efter Kunskap. Man kanske inte behöver ngt betyg, vill bara lära sig mer.

    Hänvisningar:
    om ansökan till vuxenutb.i Sundbyberg - sundbyberg.se/vuxenutbildning/ansokan
    kontaktuppgifter till personal som jobbar på vux i Sundbygerg - sundbyberg.se/vux/kontakt