Frida
    Hej
    Jag går mitt första år på International Baccalaureate, eller IB som det oftast förkortas. Jag började mitt år i Stockholm, och böt för någon vecka sen till Uppsala (så att jag går i Lund enligt min profil är fel) där min familj bor. Om ganska exakt ett år kommer jag att flytta till Norge, till Sogn & Fjordane, där det inte finns någon IB skola som kan ta emot mig. Därav undrar jag om det finns någon möjlighet att läsa IB på distans, då programmet är specialdesignat så du just ska kunna flytta runt utan att behöva avbryta studier. Har du något tips?
    • : Du skulle kunna kolla om det går att läsa distans på någon engelsk sida. Alternativt skulle du kunna bo kvar ett år i Sverige om du antingen har råd för en egen lägenhet eller om du kan bo har möjlighet att bo hos släkt och kanske byta IB skola om de inte bor nära din nuvarande.
    • Liselotte : Vad säger SYV på din skola? SYV på IB bör känna till liknande situationer när elever flyttar - under sin gymnasieutbildning till ett annat land. IB finns i ca 125 länder och jag kan inte tänka mig att det inte finns någonstans i Norge, men när en elev flyttar till ett land där IB verkligen inte finns - vad gör man då? SYV på din skola borde kunna svara på det eller i alla fall ta upp frågan med någon annan som kan svara. Råder dig därför samråda med SYV på din skola.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!

    Jag tycker att Kim ger dig bra tips i sin kommentar.

    Någon "IB på distans" som en utbildning som man kan söka till - känner jag inte till. Jag råder dig fråga SYV på din skola om hur du kan göra för att fortsätta med dina studier.

    Jag kan inte tänka mig att IB inte finns i Norge. IB kanske inte finns i just den staden i Norge dit du flyttar men du kan kanske pendla till en annan stad där IB finns eller bo mån-fredag på skolorten och åka hem på helgerna.

    Jag skall söka information och även prata med kollegorna. Jag återkommer så fort jag kan.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA
    Hej igen!

    Jag råder dig skicka en fråga via kontaktformulär på
    https://ibanswers.ibo.org/app/ask/session/L3RpbWUvMTQzMDA3MzUxNS9zaWQvdExQSE5Sa20%3D

    Då får du svar från "IB answers" om de kan komma med någon lösning på ditt problem.

    Bästa hälsningar
    ANNA