Aneta
    Hej!
    Kan man läsa kemi 2 istället för kemi 1 / biologi 2 istället för biologi 1 och så vidare på komvux? Finns det med andra ord krav på att man MÅSTE läsa en kurs med nivå 1 för att sedan kunna läsa samma kurs men med nivå 2?
    Och om det visar sig att programmet på universitetet kräver att man läst t.ex. biologi 2, vilket jag har gjort (dock har jag inte läst biologi 1), kommer jag fortfaradekunna komma in på denna utbildning?
    Med vänlig hälsning
    Aneta

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Aneta,

    om programmet på universitetet kräver att man har godkänt betyg i Biologi 2  -  då behöver man inte ha betyg i Biologi 1; detsamma gäller inom andra ämnen, t.ex om betyget i matte 4 krävs, då behöver man inte godkända betyg i matte 2 eller 3 /godkänt betyg i matte 1 ingår i GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET så det måste man ha/.

    Man kan alltså anmäla sig till Prövning i Biologi 2 eller Kemi 2 eller Matematik 4 direkt, utan att ha läst de lägre kurser.
    ***
    Vad gäller få plats på komvux, då är det så att komvux gör bedömning att man saknar nödvändiga förkunskaper om man utan betyget /godkänt betyg/ - i en lägre kurs, söker plats på en högre kurs. Komvux tror, helt enkelt, inte att man har en rimlig chans att få godkänt betyg och vill därför inte "slösa" bort en studieplats. Det är också så i praktiken att om man ej har läst och fått godkänt betyg i t.ex biologi 1, har man små chanser att klara godkänt nivå i biologi 2. Kan i ngt. fall vara så att man är särbegåvad /superduktig/ eller av någon anledning har förkunskaper men ej betyg (men det händer sällan).
    Den allmänna rekommendationen är att läsa biologi 1 och sedan bilogi 2... och på samma sätt i andra ämnen - kemi 1 och sedan kemi 2.
    Om man anser att man har förutsättningar att klara av en högre/överliggande kurs, trots att man ej har godkänt betyg i en lägre/underliggande kurs - prara med SYV på komvux; försök förklara varför du tror att du kan klara den kurs du söker. I ansökan till komvux kan man under "övrigt" skriva varför man tror man kommer att klara kursen, dock är det inte någon garanti på att man kommer att bli antagen. gymnasiestudier är, över huvudet taget, inte någon "allmän rättighet för folket" i Sverige. Det är endast grundskola som är obligatorisk.

    Vänligen

    Julia