William
    Hej! Jag är en 21 årig grabb som just nu läser till civilingenjör i maskinteknik på LTH. Jag gjorde detta val främst av skäl som bra lön, god arbetsmarknad och tryck från föräldrar. Efter att ha gått här ett år nu så undrar jag om jag verkligen valt rätt...

    Jag har egentligen drömmar inom det marina. En sjökaptensutbildning på Chalmers, eller Nautisk Officer i flottan t.ex. Mina tankar om framtiden går lite så här:

    Efter jag läst mitt tredje år på denna utbildning (LTH) så tar jag en paus och söker mig till Marinen i Karlskrona som reservofficer. Där spenderar jag två år och ev. stannar, dvs söker till yrkesofficer och struntar i att avsluta min civilingenjörsutbildning. Det här alternativet känns bra, då jag kan testa på sjölivet, men om jag inte vill jobba med det på heltid så kan jag gå tillbaka till mina ingenjörsstudier.

    Mitt andra alternativ, om jag inte skulle få platsen som reservofficer, är att söka till sjökaptensutbildningen på ex. Chalmers. Det känns dock trist att börja den utbildningen så sent, då jag stressas av tanken att jag kanske först kommer börja arbeta runt 30.

    Jag vet inte riktigt vart jag är påväg med mitt liv. Jag skulle helst vilja byta utbildning redan nu, men det är så mycket runt omkring som pushar mig att läsa färdigt. Är väl lite rädd att jag fullständigt f***ar upp min framtid genom att vela mellan utbildningarna såhär.

    Hade behövt lite vägledning kring hur man kan tänka i en sån här situation. Vore mycket tacksam för svar!
    • Valentina : Har du erfarenhet av att jobba på sjön? Har du gjort lumpen, allså genom GMU inom försvarsmakten?
    • : Hej Valentina! Ja, jag har erfarenhet från jobb på sjön. Jag gjorde lumpen i flottan och sökte redan då till reservofficer. Blev godkänd på alla tester, men kom inte in pga konkurrens om de få platser som fanns. Jag vet alltså att jag är behörig till platsen som reservofficer och jag hoppas att jag har större chans till platsen nu efter mer studier och jobberfarenhet på cv:t.
    • Anna :

      Var god läs även Mitt svar, nedan. Kort: jag påminner om att civilingenjörsprogrammen är mycket "breda" och tipsa om yrket: vts-operatör som är ett "sjö"yrke men enligt vad jag förstår jobbar på på land, vilket kan vara en stor fördel om man skaffar familj och barn, t.ex... eller av annan anledning inte vill/kan jobba till sjöss.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du är fortfarande mycket ung och har väldigt många år till pension (och det är "på gott och ont", kan man tänka sig... :). Å ena sidan, så hinner du ändra dig några gånger under ditt yrkesliv (många prognoser säger att det blir mer vanligt att personen ändrar yrke 4-5 ggr under sitt yrkesliv), men å andra sidan om du nu använder den stora "biten" av studiemedels-potten och vill senare i livet läsa en annan eftergymnasial utbildning, så har du inte studiestöd (studiemedel) att luta dig mot, vilket kan bli ett problem (då behöver du på förhand spara pengar så att du senare kan läsa utan studiemedel eller jobba vid sidan av studier eller ha någon som försörjer dig under studietiden).
    Jag läste nu en kommentar (se kommentar till din fråga) och tycker det är relevanta frågor som Valentina ställer: "Har du erfarenhet av att jobba på sjön? Har du gjort lumpen, allså genom GMU inom försvarsmakten?" - detta för att det kan bli så att man tror vissa saker om jobben "på sjön" och om hur det är att bi en "militär", t.ex en officer, men det kanske inte stämmer så bra som verkligheten ser ut (mot vad man på förhand trodde).
    Det finns å ena sidan ett värde i att ha en gedigen utbildning, om du avslutar med examen, dina nuvarande studier - så har du ngt "solid" att luta dig mot i framtiden. Å andra sidan, så har du då "förlorad arbetsinkomst under 5 år" + endast 1 år kvar på studiemedel.
    Ang.läsa 3 år och göra ett uppehåll för att senare kunna återuppta studierna: det kan gå men det kan inte på förhand garanteras att du får "studieuppehåll med bibehållen studieplats"-ansökan beviljad, men då kan du givetvis hoppa av och försöka senare komma tillbaka ändå - men här blir du beroende av att ledig plats (då) finns på din gamla utbildning i t.ex år4 inom programmet + att kursinnehåll i programmet ej har förändrats så pass att det inte skulle gå att bara hoppa in i år4 om några år. Kursinnehåll kan förändras, och även om samma kurser läses, så kanske de kommer läsas i lite annan ordning, så att du ej har läst några kurser som du behöver ha godkända betyg i, för att hoppa in i år4 på ditt "gamla" program.
    Jag vill inte skrämmas eller direkt avråda dig från att planera för att läsa i 3 år och ta ett uppehåll, men då kanske du kan ta ett uppehåll tidigare? Du kan söka till andra utbildningar och även söka jobb samtidigt som du (så länge) fortsätter på din nuvarande utbildning. Om du kommer in på en ny utbildning eller får heltidsjobb, kan du då ansöka om studieuppehåll med bibehållen studieplats, men - som jag redan har skrivit ovan - det går inte på förhand lova att den ansökan blir beviljad. Om du får avslag på den ansökan, kan du då ta ställning till om du ändå vill påbörja en ny utbildning eller jobba ett tag, medan du fortsätter fundera på vad nästa steg blir för dig!
    Vad gäller jobben på sjön och inom FM, så spelar det stor roll hur god hälsa man har: både fysiskt och psykiskt (tester genomförs bl.a psykologiska - och det går inte på förhand garantera att alla klarar de testerna).

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Tack så mycket för snabbt svar Milla!

      Ang. att jobba på sjön och det militära livet så vet jag redan att det passar mig som handsken. Jag gjorde lumpen i flottan som teknisk sjöman och sökte redan då till reservofficer. Jag blev godkänd på alla tester, men fastnade som förstareserv till platsen. Därför tänker jag söka tillbaka dit med förhoppningsvis större chanser tack vare högre studier och mer arbetserfarenhet i cv:t. För mig är frågan mest om det ska bli efter 3 år eller 5 år.

      Jag ser riskerna med att ta uppehåll efter 3 år efter det du skrivit och jag ska fundera på om det är värt riskerna. Jag har ändå två år till på mig att tänka.

      Sen är det sant att jag fortfarande är ung och att jag egentligen inte ska stressa över att komma ut i arbetslivet. Är väl antagligen corona-restriktionerna som gör att jag blir extra rastlös och studietrött av hemmasittandet.

      Jag är bara rädd att jag valt fel utbildning, då jag tror jag skulle vantrivas vid ett kontorsjobb. De civilingenjörer jag känner sitter mest framför datorn eller på möten om dagarna och det känns inte som jag.

      Jag får väl helt enkelt bara se om min syn på detta kommer förändras med åren. Tills dess får jag väl bara ta det som det kommer och försöka att inte oroa mig för mycket.

    • Mikael :

      Om man har kontorsjobb kan man vara mycket fysiskt aktiv på fritiden, man kan även jogga eller cykla till och från jobbet och göra övningar på lunchen - ta yogamatta till kontoret eller ”införa” motionscykel (kanske rent av bli Hälsoinspiratör på sin arbetsplats och skapa minigym i ett av rummen).  För mycket fysisk aktivitet på jobbet kan bli påfrestande med åren. Då orkar man inte med aktiv fritid i stället...

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan! läste nu din fråga och svar och kommentarer som redan finns här i tråden. Jag tänker så här: civilingengörsprogrammen är mycket "breda", även om du läser mot "maskinteknik" så får du ändå en mycket bred teknisk grund "att stå på" och med den examen kan du söka dig till väldigt många olika branscher och arbetsplatser, sen. utbildningen är lång, 5 år... på så lång tid kan även dina intressen och mål förändras; du vill kanske ngt annat om några år, än det du tänker på nu. Jag har tidigare haft "ett fall" då en person läste halva sjökaptensutbildningen och sedan ändrade sig helt när hen gifte sig och förstod att hen ska bli borta från familjen under långa perioder om hen ska fortsätta på den "linjen", som sjökapten, alltså. Personen valde att ändra inriktning och läsa mot att bli en VTS-operatör (eller sjö-logistiker) för att kunna jobba "på landet" och kunna gå hem till familjen varje kväll, efter jobbet.

    • :

      Hej Anna! Tack för du tog dig tid att skriva. VTS-operatör kände jag inte till sedan tidigare, så det ska jag kolla närmre på vad det innebär.

      Det du säger stämmer - det är möjligt att mina prioriteringar förändras med åren. Just nu har jag inga planer på familj, vilket gör det lockande med ett jobb där jag reser världen runt (något som en hel del på både min mors och fars sida gjort). Detta kan ju såklart ändras när som helst.

      Jag har bara varit demotiverad över mitt val då framtiden som civ-ing inom maskinteknik verkar så luddig. "Det är en bred utbildning och du kan göra lite vad som helst". Vad betyder egentligen det för någon som mig som inte har något intresse för produktutveckling, entreprenörsskap eller att räkna på näringskedjor och bokföring (exempel på de arbetsuppgifter vi kommit i kontakt med hittills).

      Jag är en väldigt måldriven person, men utan mål och planer med min utbildning så är motivationen seg. Tills vidare får jag bara plugga på och fortsätta leta.

    • Anna : Jag vill råda dig boka tid med studievägledare på din institution och/eller med de studievägledare som jobbar på central vägledning på ditt lärosäte. Det är svårt att diskutera den typen av frågor i ett öppet forum.