Ellen
    Jag ska till hösten läsa klar mitt sista år av gymnasiet och läser detta på distans, har med min mentor medvetet valt att lämna så många individuella val kvar tills sista året då jag inte vet vad jag vill välja.
    Men jag vill läsa till skidlärare, och då finns det en utbildning i Åre som heter Åre Sport och Skidlärarlinjen.
    Kan jag "hoppa av" mitt gymnasium men med de 1000 poäng som ingår i Skidutbildningen få fullständiga gymnasiebetyg?
    Just nu läser jag Sam Beteende och där ingår några av kurserna jag läser på gymnasiet i Skidutbildningen.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ellen!

    Jag råder dig att inte hoppa av gymnasiet, utan söka till Skidlärarlinjen i Åre och se om du kommer in först.
    Du kan väl läst på http://www.skidlararlinjen.se/Filer/Faktablad%20skidlararlinjen.pdf
    att det är utbildning inom Vuxenutbildningen (Komvux) - det är i alla fall vad som står i info om utbildningen. Detta innebär att du är beroende av om din kommun kan bevilja "interkommunal ersättning", dvs köpa plats på Komvux i Åre åt dig. Om din kommun svarar att det inte finns pengar till det, kan du i så fall inte bli antagen.

    Du kan ta kontakt med de ansvariga på Skidlärarlinjen i Åre och fråga om detta stämmer med Interkommunal ersättning. Det brukar i alla fall vara så som jag beskriver.

    Ang. om du kan baka ihop dina redan avklarade kurser och de kurser som läses på Skidlärarlinjen, blir med det "nästa fråga". Jag tror det kan gå att baka ihop dem till en gymnasieexamen från Komvux.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA
    Hej igen!
    Nu fick vi svar från Rektor på Skidlärarlinjen som bekräftar att det är "hemkommunen" (där man är folkbokförd vid tiden då ansökan kommer in) som tar ställning till om de kan betala för din utbildningsplats.

    Rektor skriver också att man bör läsa i infoblandet om utbildningen ang. möjlighet att "baka ihop" kurserna för gymnasieexamen. Detta tolkar vi som att en sådan möjlighet eventuellt kan finnas.

    Vi kan inte lova någonting men tycker att - i fall du är mycket intresserad av Skidlärarlinjen - så bör du undersöka detta vidare. Du kan definitivt göra ansökan. Det är fördelaktigt för dig om du är skriven i Åre när ansökan kommer in till Skidlärarutbildningen. Ta kontakt med Skidlärarutbildningen och förklara att du kommer kunna skriva in dig i Åre. Du kan också be dem att ge dig någon sort "garanti" på att deras kurser skall kunna "bakas ihop" - om de nu skulle kunna göra det, vilket i nuläge är oklart.

    Önskar dig stort lycka till!
    ANNA
    • : Tack så mycket! Okej , men vet du om det bli annorlunda om jag är skriven i Åre? Har nämligen lägenhet där och skulle ju kunna skriva mig där på heltid? Eller är det alltid kommunen man är född i som gäller?
    • Mikael : Jag skriver svar till dig nu.
    • Anna : Vi fick nu svar från Rektor på Skidlärarlinjen och det kan ev. finnas möjlighet att baka ihop deras utbildning med din nuvarande utbildning för gymnasieexamen. :) Läs mitt utökade svar.
    • : Jaha, kanske är bäst att kontakta de direkt så jag kan gå vidare då :) tack så mycket!
    • Anna : Som sagt, vi fick motstridiga uppgifter ang. möjlighet att få ihop dina kurser med "deras kurser" för gymnasieexamen. Det är Rektor på Komvux i din "hemkommun" som har sista ordet när Examensbevis från Komvux utfärdas. Det är SYV på Komvux som förbereder Examensbeviset men Rektor godkänner och undertecknar. Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ellen!

    Vi kontaktade Skidlärarlinjen i Åre och fick följande svar: "För att söka till skidlärarlinjen måste man söka på ett gymnasiebetyg så det går inte att söka utbildningen istället för ett annat gymnasieprogram. Det går inte att baka ihop gymnasiet med skidlärarlinjen och få en gymnasieexamen tyvärr. Det är gymnasiekurser men sorterar in under komvux lärling."

    Vi råder dig därför fortsätta läsa mot gymnasieexamen, inte hoppa av. Du kan givetvis göra ansökan till Skidlärarlinjen och se om du kommer in. Min bedömning är att det borde vara lättare att komma in i fall du är skriven i Åre. Din "hemkommun" = kommun där du är folkbokförd "för tillfälle", dvs om du söker till Komvux i Åre och är samtidigt skriven i Åre, är du deras "egen" sökande och dina f d kommuner har inte med saken att göra.

    Ta du själv direkt kontakt med utbildningen i Åre och ställ alla dina frågor, är mitt råd. I vilket fall hoppa inte av skolan. Skulle du komma in i Åre, kan du i så fall överväga att byta utbildning. Fram tills du blir Antagen i Åre, stanna i skolan. Det finns ingen anledning att hoppa av skolan i onödan.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Hej Mikael!
    • : Tusen tack för ditt svar, super bra! Då vet jag att jag inte ska gör så, och ska nog flytta upp till Åre till hösten oavsätt om jag kommer in på linjen eller ej så folkbokför mig där :) toppen tack för era svar, jätte mycket hjälpt. Mvh Ellen!
    • Mikael : Vi är glada om vi kan hjälpa till! Stort lycka till!
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Nu kom det ännu ett mail från rektor på Skidåkarlinjen, som lyder:
    "Hon kan skicka in en ansökan , ansökan finns på www. skidlararlinjen.se
    Ansökan skickas till campus åre för att sedan skickas till hemkommunen för beslut.
    Säger hemkommunen nej, har hon möjlighet att skriva sig i Åre kommun om hon blir antagen till utbildningen."

    Det är inget väldigt nytt eller oväntat som framkommer i detta mailet, men jag tänkte att jag meddelar dig i alla fall om det svaret (ovan).

    bästa hälsningar
    stort lycka till
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare