Sebastian
    Hej, Jag skulle vilja få svar och hjälp med just mitt ärende. Jag behöver och vill läsa upp gymnasiekompetens på komvux, då jag saknar det helt, och få ett yrkesexamen/gymnasieutbildning.

    Jag är bara oroad för hur det ska gå till och hur lång tid det kan ta.

    Eftersom jag vill fortsätta att jobba på heltid, skulle jag vilja kombinera det.

    Hur lång tid tar det ungefär att läsa det på deltid/distans med en studieplan Och kan man läsa det 100% distans Alltså jag förstår att man behöver närvara fysiskt vid prov osv. Men jag vill veta om det går o göra på det här sättet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,
    att läsa (från början till slut) mot examensbevis på komvux tar tre läsår om man läser på heltid. Om man jobbar heltid rekommenderas det att läsa på halvtid (detta för att inte överanstränga sig). I så fall kommer det ta 6 år att uppnå examensbevis från komvux.
    Du behöver kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Boka tid för planering mot examensbevis - med SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd).
    Jag kan inte lova dig att alla yrkeskurser går att läsa på distans. Kan bero på vilket yrke du vill läsa mot och vad komvux i din kommun kan erbjuda.
    Om du helt saknar gymnasiekompetens sedan innan, kan du snarast söka läsa kurserna svenska (eller svenska som andraspråk) 1, matematik 1a, engelska 5 samt samhällskunskap 1a1 och historia 1a1 (det är kurser som motsvarar heltidsstudier under 20 veckor). Om du läser dem på halvtid, läser du alla de kurserna på sammanlagt 40 veckor (2 terminer). Betyg i de kurserna kommer du i vilket fall behöva - för att de är obligatoriska kurser för examensbevis.

    • Sebastian :

      Hej! Tack för svaret. När det gäller att läsa upp endast enstaka kurser dvs svenska, matte, engelska osv, som du nämner ovan, kommer jag då att ha vanliga gymnasiebetyg i dessa? Jag tänker mest på i fall jag söker jobb/utbildning där dessa är obligatoriska. Ett bättre exempel kanske, om jag vill gå lokförartutbildning, krävs dessa. Men räcker det då? 6 år att läsa upp gymnasie är för mycket, och jag vill helst inte sluta jobba.

    • Julia :

      Lokförarutbildning ges i Sverige inom yrkeshögskola, och yrkeshögskola antar på Sammantagen bedömning där betygen spelar endast viss roll. Tester i antagningsprocessen är mycket viktiga, många gånger blir de avgörande. Du kan söka lokförarutbildningar på "vilka meriter som helst". Yrkeshögskola kan bedöma sökande som behöriga även om de formellt sett saknar behörighet som krävs. Se exempel på lokförarutbildningar: yhguiden.se/resultat?Education.

    • Sebastian : Okej, jag förstår. Men när det kommer till dessa enstaka kurser som du nämnde, får man vanliga betyg på gymnasienivå på dessa ämnen efter slutförda kurser?
    • Julia : Ja, på komvux får man "vanliga" betyg i gymnasiala kurser. Läser man på en folkhögskola, då får man Omdöme (i stället för betyg).
    Läs alla kommentarer