Linda

    Hej, Jag försöker höja mitt snitt för att komma in på universitet och har valt att göra det genom att göra prövningar, däremot fick jag reda på att man kan göra prövning på vilken nivå på en matematikkurs för att höja sitt betyg. Exempelvis höja 2a istället för 2c. Min fråga är om man kan läsa kursen på komvux isåfall, då jag har det svårt för att plugga helt själv utan vägledning skulle det vara enklare om jag kunde läsa kursen på komvux. Jag har då betyg i matematik 2c, kan jg ansöka på komvux om att läsa 2a?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linda,

    ansökan om komvuxkurserna är komvux tvungen att ta emot och behandla, men jag tror tyvärr inte att du får plats på matematik 2a, 2b eller 2c, om du redan har Godkänt betyg i en av kurserna på nivå 2 i matematik. Kurserna är mycket lika, och anses av komvux vara "samma kurs".

    Om du har betyget F, då borde du kunna få studieplats men inte om du har E eller högre. Du får gärna göra ansökan men var beredd att du får ett negativt svar från komvux.

    Liselotte