Liba
    Hej!

    Jag går sista året i gymnasiet, jag hade tänkt söka till naturvetenskapligt basår till nästa höst 2014, problemet är att jag inte har/kan läsa Matte 3b/c. Jag undrar om jag kan läsa det samtidigt som jag går i gymnasiet, såg att det fanns kvällskurs Matte 3b/c??
    Går det att göra det eller måste man ha gått klart gymnasiet?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre måste du som du nämner gå färdigt gymnasiet först innan du kan söka Komvux. Du är behörig först om du har en färdig gymnasieexamen. Har du inte det måste du vänta att söka till hösten det år du fyller tjugo. /Lena, Syv
    ...då får du försöka trycka in kursen under detta år på din skola - kanske ansöka på skolan att göra en prövning i Matte 3b. Om du klarar att självstudera kursen så kanske det kan funka - det är dock en ganska tuff kurs. Du får diskutera med skolan vilka alternativ de kan erbjuda. /Lena, Syv
    • : jag kan inte vänta tills jag har en färdig gymnasieexamen då jag ska börja en utbildning som kräver matte 3b till hösten