Student

    Hej! Kan man läsa komvux/tekniskt basår med engelska som undervisningsspråk? Frågan gäller en familjemedlem som har en gymnasial examen i USA (och är svensk medborgare), men inte möter kraven för den högskoleutbildningen personen önskar läsa. Personen kan inte någon svenska.

    • Milla : Hur gammal är personen i fråga? Det kan spela stor roll för rätten att läsa på "ungdomsgymnasiet". Jag ska förklara mer i mitt svar.
    • Anna : Från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år hör man till komvux. Att bli antagen till ungdomsgymnasiet innan 1 juli nu, när det är 3 veckor kvar... bedömer jag som omöjligt. Vad jag förstår av SYV-Millas svar (nedan) + vad jag själv vet, så är det mycket svårt (i princip omöjligt) att i den situationen som du frågar om hitta möjlighet att läsa gymnasiala naturvetenskapliga kurser på engelska. Vårt förslag är att personen kompletterar för behörighet i ett annat land, alltså inte i Sverige.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    känner tyvärr inte till att komvux i någon kommun eller något lärosäte (högskola eller universitet) skulle erbjuda läsa tekniska/naturvetenskapliga kurser på gymnasial nivå med undervisningsspråk Engelska. Men det kan kanske finnas en lösning - om personen din fråga gäller är under 20 år. Om hen är svensk medborgare har hen rätt att läsa i Sverige även på "ungdomsgymnasiet" där undervisning  på engelska finns (på några få gymnasieskolor) men det spelar i detta fallet väldigt stor roll hur gammal (födelseår) personen är. Det är t o m det kalenderåret som personen fyller 19 år (som längst) som man i Sverige kan bli antagen till gymnasieskola. Från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år "hör" man till komvux i den kommunen där man är folkbokförd. Det är inte förbjudet att bedriva undervisning på andra språk än svenska men det är ganska sällan som det görs. Vi känner t.ex inte till att komvux i ngn kommun skulle erbjuda läsa naturvetenskapliga kurser på engelska.
    Det kan ev.finnas även en annan lösning - läsa på en folkhögskola. Det kan eventuellt finnas naturvetenskapliga basår med undervisning helt eller delvis på engelska på några folkhögskolor. Jag har nu pratat med en sakkunnig (expert på folkhögskolorna) och hon säger att huvudregeln är att undervisning är på svenska men det kan inte uteslutas att någon folkhögskola undervisar på andra språk, bl.a engelska - dock finns det idag inte någon sortering på "undervisningsspråk" på folkhögskolornas gemensam webbplats och därför måste man i princip kontakta alla folkhögskolor som erbjuder undervisning i gymnasiala kurser och det är så gott som alla folkhögskolor (155 stycken) som gör det.
    Naturvetenskapliga basår hittar jag på 20 folkhögskolor - se listan här: folkhogskola.nu/sok-kurser/?query=naturvetenskapligt - vi har kontaktat några av de folkhögskolorna och fick tyvärr svar att de bedriver undervisning endast på svenska och känner inte till någon undervisning på engelska på någon folkhögskola... En person som jobbar med folkhögskolefrågor som jag pratade med idag säger att varje folkhögskola är självständig och får undervisa på andra språk än svenska (så, det kan inte uteslutas att undervisning på engelska finns men är då frågan - hur hittar man den informationen?). Vi fortsätter kontakta olika sakkunniga och skolorna. Vi återkommer om vi hittar det du frågar om. Dock kan jag inte lova att vi hittar... :(

    Jag förstår att det låter märkligt att i dagens Sverige verkar vara svårt att hitta möjlighet att läsa gymnasiala naturvetenskapliga kurser på engelska. Undervisning i dem finns på IB-diplomaprogrammet (för ungdomar under 20 år - man får söka och konkurrera om plats) och på några få ungdomsgymnasieskolor på de nationella svenska programmen, men även här är det samma åldersgräns och man får konkurrera om studieplats.
    Frågar man skolverket, så får man svar att det inte är förbjudet att bedriva undervisning på andra språk men att det görs i princip inte alls - i alla fall vad gäller läsa gymnasiala kurser som inte är språkkurser.

    Den lösningen som ligger "närmast till hands" är att personen kompletterar sin utbildning i USA eller i något annat land, ej i Sverige, först och när hen blir behörig söker universitetsutbildning i Sverige.
    Jag tänker också på att i fall hen vill gå en lägre utbildning än högskolenivå i Sverige (först) och sedan även en längre utbildning på högskola/universitet så är det kanske bra att lära sig svenska. Även om hen kanske nu tänker att hen ej ska i framtiden jobba i Sverige, så kan hen ändra sig och kanske vill sedan bo och jobba i Sverige (bra att lära sig svenska!). Kan man fler språk, brukar möjligheterna på arbetsmarknaden och i livet i övrigt bli mycket bredare. Det är i olika sammanhang en fördel att kunna fler språk.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare