Amanda
    Jag läser andra året naturvetenskap med samhällskunskaps inriktning på Minerva gymnasiumet i Umeå. Har sedan hösten inte mått bra och tagit bort vissa kurser för att underlätta men nu går det bara mer och mer utför och jag klarar knappt av att åka till skolan längre. Jag undrar om det finns möjlighet att läsa en termin på distans för att sedan kunna gå tillbaka och fortsätta som förut på samma skola? Kan jag börja med distans mitt i en termin?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Amanda,
    tråkigt att du upplever problem med skolgången.
    Bra att du ändå vill fortsätta läsa!

    Ang. läsa på distans: har du frågat på din skola - via kurator eller din klasslärare (mentor) - om din skola kan erbjuda dig att gå över till distansstudier? Det är ytterst rektor på ditt program som beslutar i frågan.
    Om det inte finns ett inarbetat arbetssätt med distans på din skola, krävs det mycket resurser för att få fram ett arbetssätt, förbereda prov för dig, ge handledning mm. Det är inte alls säkert att de resurserna finns på din skola. Du bör i alla fall fråga om det, tycker jag.

    Det finns en skola som har distansupplägg och just din utbildning /program & inriktning/ finns i deras utbildnngsutbud. Det är riksrekrytering på den skolan, dvs alla elever, oavsett folkbokföringsadress är välkomna att söka. Se skolans presentation på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium
    Om du tycker det skulle passa dig, kontakta skolan med fråga om det finns plats för dig där.

    Andra alternativ för dig är att bedriva självstudier och tenta av de kurser som du har läst på egen hand. I matte finns det är mycket bra sida www.matteboken.se där alla mattekurser på grundskole- och gymnasial nivå är upplagda för självstudier.
    Tyvärr så känner vi inte någon annan sida där kurser i andra ämnen är upplagda för självstudier på samma sätt och som också är gratis. Men matte kan du läsa på egen hand men efter att du tycker att du har kunskaper i en kurs - bör du göra en tentamen /på din skola eller på Prövningsenheten/.

    Ännu ett alternativ är att du och dina vårdnadshavare ansöker hos kommunen om att din kommun (eller utbildningsförvaltningen) köper någon lösning hos en utbildningsanordnare - just för dig. Det är en dyr för kommunen lösning och det är inte säkert det går, men ni kan i alla fall fråga. Det krävs nog en hel läkarintyg och andra argument för att få fram en sådan lösning.

    Andra saker som kanske kan vara till hjälp: se på www.folkhogskola.nu i fall du hittar någon Folkhögskola med Allmän linje /det är motsvarighet till gymnasieutbildning/. Ofta kan man bo på internatet på en folkhögskola. Det är väldigt olika utbildningar & övriga "villkor" som finns på folkhögskolorna. Det som är gemensamt: de tar in från 18 årsåldern (men kan göra undantag i fall du fyller 18 under det här kalenderåret), man måste gå HELA sin gymnasieutbildning på en folkhögskola (men de ser till dina faktiska kunskaper och du kan kanske läsa in en treårig allmän linje på 1,5 år). Det som är olika - folkhögskolor i stora städer och "på landet" har väldigt olika villkor vad det gäller skolmiljö och boende. T.ex. på en folkhögskola några mil utanför en stad, är det natursköna områden, undervisning i små grupper med möjlighet att läsa många konstnärliga kurser, kanske utöva yoga eller någon form av meditation mm samt att man bor på internatet i ett litet trähus - långt från brus och stress. De miljöerna passar en del av studerande väldigt bra. Jag törs inte säga att det skulle eller inte skulle passa dig då jag inte känner dig. Men jag tycker att du kan i alla fall titta på den möjligheten.
    Om man genomgår hela sin gymnasieutbildning på en folkhögskola, får man ett omdöme i stället för betyg. Godkänt omdöme = gymnasieexamen vad det gäller att söka till vidare studier.

    Återkom gärna om något i mitt svar är oklart eller om du har andra frågor. Vi finns här för dig och kommer att göra allt vi kan för att hjälpa dig hitta utbildning som passar just dig och dina behov!
    Vänligen
    Peter SYV
    • : hur gått med folkhöskolor finns det? jag blev lite intresserad men efter som jag mår väldigt dåligt är ja mycket frånvarande pga av möten med psykolog. tänkte bara kolla om du har koll på om folkhögskolar är kända för att se individen och kunna anpassa sig efter det? tror jag skulle behöva en liten klass och gärna på landet då jag inte hanterar stress bra. men samtidigt är jag inte beredd att bara lämna allt och flytta tvärs över landet för då förlorar ja tyvärr alldeles för mycket stöd så som vänner, pojkvän, familj, och samtals stöd. jag är ju bara 17 år men fyller 18 i november..
    • Anna : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda,
    det finns ca 160 olika Folkhögskolor i landet. Det är olika vad det gäller deras inriktningar, geografisk placering mm.
    All info- om olika folkhögskolor finns samlad på www.folkhogskola.nu

    Prata med din psykolog och se om du kan läsa på heltid eller på deltid eller om du måste vara sjukskriven ett tag.
    Du kan sen, när du mår bättre se på alla de olika lösningar och med hjälp av din psykolog välja den, som passar just dig bäst.
    Din psykolog kan också ringa till Folkhögskolornas gemensam informationstjänst. Där har de kunskap om vilken folkhögskola nära dig som har bäst förutsättningar att erbjuda en lugn miljö på landet med undervisning i små grupper. Är det bara några mil från Umeå, kan du åka hem på helgerna i så fall.

    Här är kontaktuppgifter till Folkhögskolornas gemensam informationstjänst. Telefon: 08-796 00 50 E-post: [email protected]
    Du kan maila dem och beskriva vilken utbildning du vill hitta och var - så hjälper dem dig.
    Lycka till!
    Mvh
    ANNA SYV