Ellen

    Hej! Jag har insett att jag kommer behöva läsa upp mina betyg för att komma in på linjen jag är intresserad av. Jag har 2450poäng och ska först läsa upp mitt F så jag har 2500poäng. Kan jag ex läsa Spanska 4 för att få en extra meritpoäng, fast att jag redan har 2500poäng? Eller läsa engelska 7 för 0,5 extra meritpoäng? Jag förstår inte riktigt hur allt detta fungerar och är så tacksam för lite hjälp. Mvh Ellen

    • Anna : Vilken betyg har du F i? Ingår den kursen i ditt examensbevis?
    • : Jag har gymnasieexamen och har F i filosofi 1. Jag vill komma in på kriminologiprogrammet på högskolan och behöver därför läsa upp mina betyg. Jag har ett examensbevis och filosofi ingick i det men jag hoppade av kursen. Ska boka tid med SYV:)
    • Anna : Om Filosofi 1 ingår i ditt examensbevis, så måste du höja betyget i just den kursen - för att "slippa" F-et. Får du E i den kursen blir höjning för dig + 0.2 men om du t.ex får A - blir höjning + 0.6, så du vinner på att få så högt betyg i filosofi 1 som möjligt.
    • : Absolut men kan jag utöver de läsa en ”extra kurs” och få betyg och merit i den kursen?
    • : Ex om jag läser spanska 4, kan jag få en meritpoäng även i den kursen för att få tillräckligt med meritpoäng att söka in till högskolan?
    • Anna : Var god läs utökning av mitt svar, nedan. :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    reglerna är komplicerade och olika regler gäller för olika situationer.
    Har du examensbevis redan? eller kommer du på komvux läsa mot examensbevis (t.ex om du på gymnasiet fick ut studiebevis)?
    Du har F-betyg, i vilken kurs? ingår den kursen i ditt examensbevis (om du nu har examensbevis)?
    Vill du komma in på en högskoleutbildning eller på en yrkeshögskola?
    Du kan t.ex boka tid med SYV på komvux, då kan ni titta på just dina tidigare betyg och diskutera i detalj just din nuvarande situation.
    I din fråga finns det för lite information, för att vi ska kunna förstå din tidigare utbildningsbakgrund.
    Och det är därför omöjligt att ge svar anpassad till just din situation.

    Allmänt gäller:
    Spanska 4, godkänt betyg (alltså mod.språk4)  och Eng 7 ger som regel var sina + 1.0 meritpoäng för dig med examensbevis (eller om du nu läser mot examensbevis på komvux). Meritpoängen är de extrapoängen. Det är inte obligatoriskt att ha dem men de höjer dina chanser att komma in på en svensk högskoleutbildining.

    Utifrån info i din kommentar, så har du idag 2500p., av de 50 p. betygsatta med F i ditt examensbevis.
    Om meritpoängen - om du t.ex har moderna språk 3 och matte 3 i ditt examensbevis, så har du med det + 1.0 meritpoäng redan.
    Med mod.språk 4 (godkänt betyg) kan du i så fall få ytterligare + 1.0 meritpoäng.
    Eng 7 ger i princip + 1.0 meritpoäng men om du sedan innan redan har 2.0, så kan du inte få ännu + 1.0 - för att totalt är 2.5 meritpoäng Max vad man kan få.
    Att boka tid med syv på komvux är en bra idé! Lycka till!