Marie
    Hej!
    Jag tänkte kika med er om det är möjligt att läsa nya kurser för att höja betygssnittet som man söker in till högskola/universitet med?

    Jag har nämligen läst ett basår för att söka till läkarlinjen, och har därför olika snitt beroende på om jag söker i B1 eller B2 gruppen. När jag sökte till ekonomiprogrammet (andrahandsval) såg jag att jag hade ett tredje betygssnitt, som var högre än de B1 och B2-poäng jag hade när jag sökte till läkarprogrammet. Om jag skulle läsa några nya ämnen, och få exempelvis A i dessa, kommer detta att räknas med och höja mitt snitt, när jag söker till läkarprogrammet? Eller är det endast att läsa upp tidigare betyg som gäller?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,
    Nya kurser kan räknas in endast om de krävs för behörighet (grundläggande och/eller särskild behörighet) eller om de ger meritpoäng; inga andra nya kurser, som inte redan ingår i ditt exam.bevis, kommer räknas in.
    Du är behörig till läkarprogrammet, om jag förstår dig rätt - så du behöver inga kurser för behörighet.
    Då är det frågan om du har max meritpoäng eller inte.
    Meritpoängen får du för Engelska 7, för Moderna språk 3 och 4 och för högre mattekurser (eftersom för läkarprogrammet krävs matte 4, är det matte 5 och matte specialisering som kan ge dig meritpoäng inom matte).
    Om du nu t.ex har godkända betyg i eng 7 och i mod.språk 3 och 4 då har du max i merit, som är 2,5 och kan inte få fler meritpoäng. Och i så fall är det att höja betygen i de kurser som du har i ditt examensbevis, som gäller.
    Om du, däremot, inte har max antal meritpoäng då är det fördelaktigt för dig att försöka få betygen i de kurser som kommer ge dig meritpoäng; betyg i de kurserna räknas även in i ditt jämförelsetal och därför är det ännu mer fördelaktigt om du får Höga betyg även i de kurserna.

    Ännu ett alternativ är att göra Högskoleprovet; du konkurrerar i så fall även i HP-urvalet.

    Info om meritpoäng för dig med examensbevis - var god se gymnasieGuiden.se/merit