Moa
    Kan man läsa flera kurser på hermods/komvux för att höja sitt snittbetyg eller kan man max räkna snittbetyget på 2500 poäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    vid ansökan till högskola (om du har examensbevis från gymnasiet) gäller följande:
    i vanliga fall, när man ej har U-kurser (utökat program) - alla kurser från examensbeviset, förutom gymnasiearbete, räknas in; om man har U-kurser i sitt examensbevis, så räknas endast de kurserna markerade med "U" som antingen krävs för Särskild behörighet eller som ger Meritpoäng.
    De "nya" kurser som inte ingår i examensbeviset räknas in enligt samma regler som gäller för U-kurser i examensbeviset: alltså måste den kursen krävas för särskild behörighet eller så måste den ge dig meritpoäng för att betyget ska räknas in i ditt jämförelsetal/snittet.

    Om man har många kurser som är U-markerade eller som man läste efter gymnasiet, på komvux - eller i vilka man gjorde prövningar som krävs för behörighet eller som ger meritpoäng - då kan rätt så många poäng räknas in i ditt jämförelsetal. det finns alltså inte ngn gräns på antal poäng som kan, bör eller får räknas in, utan det är den regeln som jag beskrivit ovan som gäller.
    Exempel:
    om man i sitt examensbevis endast har matte 1, och ej högre mattekurser men för särskild behörighet behöver t.ex matte 4, då kommer betyget i matte 4 räknas in, men om samma person ej behöver matte för särskild behörihet men får godkända betyg i upp till matte 4, då kommer matte 2, 3 och 4 räknas in pga de kurserna ger meritpoängen (då får personen 1,5 meritpoiäng för 3 mattekurser, + 0.5 för varje kurs och betygen i den kurser som ger meritpoäng räknas in i jämförelsetal).
    Ett annat exempel: om man vill söka till utbildning som leder till att bli lärare i samhällskunskap men ej i sitt exam.bevis har samhällskunskap 2, kommer den kursens betyg räknas in tillsammans med alla andra betygen - detta pga samhällsk.2 krävs för särskild behörighet till den utbildningen, men om samma person söker andra utbildningar där den kursen ej krävs, då kommer inte det betyget räknas in.
    Som du ser, är reglerna (ibland) rätt komplicerade och man kan vinna på att samråda med SYV på komvux - eller beskriva i sin fråga här om vad särskild behörighet är till den utb.man vill söka tilll - då kan vi ge ett bättre (mer individ.anpassat) svar.