Nej, tyvärr, går det, som regel - inte.

    Om din gymnasieskola eller Utbildningsförvaltningen i din kommun gör bedömning att du absolut behöver läsa någon eller några kurser på distans på komvux - kan de köpa den möjligheten till dig, enligt ett särskilt beslut; dock är det mycket sällan som det blir så. Det är dyrt och skolorna och utbildningsförvaltningar måste inte göra det; och därför gör de det inte /som regel/. I några undantagsfall - t.ex när en obligatorisk kurs inom ett gymnasieprogram inte kan erbjudas ex. för att lärare saknas kan gymnasieskola bli tvungen att köpa distanskurs på komvux till alla elever på skolan för att de ska få möjlighet att ta ut sitt examensbevis.

    Du får givetvis fråga rektor på din skola eller utbildningsförvaltningen i din kommun men jag tror du får Nej till svar, om inte det är ngt. alldeles speciellt och de bedömer att de måste köpa utbildning på komvux för dig.

    Som regel
    man blir behörig att läsa på Komvux från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år; eller om man är yngre men redan har avklarat 3-årig utbildning på gymnasiets nationella program.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA