Hej

    Hej, jag tog en gymnasieexamen genom att läsa 2 ämnen på komvux för att komma upp i poäng. Nu vill jag läsa några ämnen för att få behörighet. Går det att göra det trots att jag redan fått examen från komvux? Och kommer min meritpoäng höjas om jag får högre betyg i dessa ämnen? Finns det en gräns för hur många kurser man kan läsa i sin examen?

    • Julia : Har du redan fått ut dokumentet Examensbevis?
    • : Hej, ja jag antar att jag har det för jag går just nu på en högskoleutbilning
    • Julia : Du kan se vad för överskrift som står på dokumentet du fick - står det examensbevis så har du examensbevis! :)
    • Julia : Att man läser på en högskoleutbildning behöver inte alltid innebära att man fick ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Man kan bli behörig genom omdöme från en folkhögskola eller genom reell kompetens (några få gymnasiala kurser + 3-årig arbetslivserfarenhet, som man uppnådde efter det att man fyllt 19 år. Du är 22 år så det är inte otänkbart att du skulle kunnat komma in på Reell-kompetens). :)
    • : Kollade nu och det står komvux - högskoleförberedande examen
    • Anna :

      Det är Examensbevis. Högskoleförberedande EXAMEN  :)

    • : Så det går alltså att läsa på komvux för att få behörighet till en utbildning trots att jag redan har examensbevis?
    • Anna :

      Ja, visst. Det är många som läser på komvux efter det att de fick ut examensbevis - de läser av olika anledningar. Att söka läsa för att få behörighet är en bra anledning. Det är lättare att få plats på komvux-kurser om man söker de för att få behörighet till högre studier, t.ex om man ej har godkänt betyg i matte 3 och vill komma in på fastighetsmäklarprogrammet eller på ekonomiprogrammet, där matte 3 krävs, är det större chans att komma in på komvux, än om man skulle uppge att man vill läsa matte 3 för att få meritpoäng fast man redan är behörig.
      Att vilja (behöva) läsa för behörighetskomplettering ger större chans att få komvux-plats än att söka läsa för konkurrenskomplettering.

    • : Tack så mycket för svar, då vet jag!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    om du behöver kurser för behörighet, så hoppas jag du ska få läsa de kurserna. Komvux prioriterar sökande som behöver läsa kurser för att bli behöriga till sina högre utbildningar.
    Betyg i kurser som krävs för behörighet kommer även räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. På så sätt kan ditt jämförelsetal och även meritvärde bli både högre och lägre. Det blir lägre om du får lägre betyg i de nya kurser än snittet som du har idag.
    Försök få så höga betyg du kan i alla kurser du läser.

    Du frågar bl.a "Finns det en gräns för hur många kurser man kan läsa i sin examen?"  - menar du examen från högskola-universitet eller examen från gymnasiet-komvux? Om du redan har fått ut dokumentet Examensbevis, kommer inget ändras i det dokumentet. De nya kursernas betyg kommer du få på separata "papper" (utdrag från Betygskatalogen). Att betygen i den nya kurserna som ligger utanför examensbeviset räknas eller inte räknas med - beror på. Krävs de kurserna för särskild behörighet, kommer betygen räknas med. Om de kurserna ger dig meritpoäng, kommer också de räknas med + meritpoängen läggs på, så får du högre meritvärde.