viviana
    Hej vi hade individuella val nyss och av alla kurser som vår skola erbjöd var det bara en som kunde ge en hel merit (engelska 7). Jag skulle vilja läsa en till kurs som till exempel spanska 4. Kan man på något sätt läsa det vid sidan av gymnasiet? Till exempel på en distanskurs eller om det finns sommarkurs för sånt.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,

    tyvärr är det så att en gymnasieelev läser kurser där man kan få BETYG endast på sin gymnasieskola /eller via sin gymnasieskola - om skolan vill och kan köpa kurser för elever ngnannanstans/. Självklart går det att bedriva självstudier eller köpa kurser på studieförbund; det går också att läsa kurser hos privata utb.anordnare och betala själv men där får du inte betygen, endast kunskaperna.
    På en sommarskola brukar endast svenska, engelska och matte erbjudas och endast till elever som fick F i obligatoriska kurser (detta om Sommarskola, över huvudet taget, kommer att finnas...).
    Så, svar på din fråga är: med stor sannolikhet - Nej. Tyvärr.