B.
    Jag läser samhällsvetenskapsprogrammet och vill bli lärare. Till exempel svenska lärare i gymnasium? Vad krävs det ? Hur mycket poäng behöver man för att läsa lärarutbildning efter gymnasium?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin!

    Roligt att du vill bli lärare! Jag skickar en länk http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen där du finner en förklaring om hur vägen till lärarexamen ser ut.

    Det är lite komplicerat: du måste välja om du vill bli lärare på grundskola eller på gymnasiet eller i skolans tidigare år å k 1 - 3.
    Sedan måste du välja vilket eller vilka andra ämnen du vill bli behörig lärare till. Det är väldigt sällan som man är lärare i bara ett ämne. Det går att bli behörig lärare PÅ GYMNASIET i enbart svenska t.ex. - men då är risken stor att det blir svårt att få en heltidstjänst som lärare.

    Du kan fundera över om du vill bli lärare i svenska och i svenska som andra språk - det är 2 olika ämnen eller om du vill välja något annat ämne.

    T.ex. om man vill bli lärare i svenska och ännu ett ämne - på gymnasiet, tar det 5 år på lärarutbildningen på högskola/universitet.

    Du kan också läsa information på http://www.lararutbildningar.se/
    och på http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/vilka-lararutbildningar-finns/

    Läs på länkarna som jag skickar nu. Återkom sedan så skall jag försöka hjälpa dig mer.
    ANNA
    Om du menar att du vill veta var antagningsgräns (Meritvärde) kommer att ligga för att komma in på lärarutbildningen, så är det omöjligt att svara på.

    Antagningsgräns bestäms inte på förhand, utan det är först efter antagningen som man kan veta vad det blev. Utifrån "historiken" kan man försöka gissa vad antagningsgräns kommer att ligga på - men det är just bara en gissning.

    Vi råder dig att försöka få så höga betyg som möjligt i alla gymnasiala kurser för att ha så goda chanser som möjligt att komma in på en eftergymnasial utbildning.

    Du kan även titta på yrkeshögskoleutbildningar som alla finns på www.yhguiden.se - och söka till högskola & till yrkeshögskola samtidigt.

    Önskar dig stort lycka till i dina studier!
    ANNA
    • : Jag väljer i svenska och i svenska som andra språk.
    • : hur mycket antagningspoäng behöver jag ?
    • Julia : Vad menar du med "hur mycket antagningspoäng" du behöver?
    • : till exempel 14.0 15.0 eller 18.0 ... meritpoäng
    • Anna : Maximalt antal meritpoäng som man kan få är 2.5 - det är helt omöjligt att få så många meritpoäng som du ger exempel på.
    • : ni förstår inte mig
    • Anna : Du kanske menar Mtv = Meritvärde och inte Meritpoäng?
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Du frågar "hur mycket antagningspoäng" du behöver och jag förstår inte riktigt vad du menar med den frågan. Du kanske menar: hur höga betyg behöver du ha för att komma in på högskola? Eller kanske vad behörighet är? Eller så undrar du kanske ngt. annat? :)

    Vill man bli lärare, söker man till högskola eller universitet. Det viktigaste är att bli behörig: få både Grundläggande & särskild behörighet. Sedan konkurrerar du om utbildningsplats på lärarutbildningen och vi vet inte vad för betyg de andra får som också vill komma in på samma utbildning.

    Läs på http://www.fragasyv.se/info/mal-hogskola

    Jag ser att du är 16 år och du kommer att söka till högskola först om ett par år, eller hur`? Försök få bra betyg i alla kurser som du läser på gymnasiet, så löser det sig säkert för din del på bästa sättet.

    Med vänlig hälsning
    Mikael