Kimia
    Hej,
    hur kan jag läsa Ma3&4 på distans?.För att jag vill komma längre än till Ma2a som vi läser på VO.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Se på www.mattecentrum.se om det finns någon Räknestuga i din stad. Gå in på www.matteboken.se där alla kurser i Matematik finns upplagda för självstudier.
    Om du skaffar dig kunskaper genom självstudier och/eller genom undervisning som man kan få gratis i en Räknestuga, kan du sedan göra prövningar i kurserna Matematik 3 och 4 och få betyg den vägen.

    Annars så har jag inte så många andra förslag. För att kunna läsa på Komvux måste man vara 20 år gammal. För att kunna läsa på en Folkhögskola - 18 år. Du kan se på www.folkhogskola.nu om du hittar någon passande utbildning men det finns nog inte just det som du önskar få - kurser i matte på distans, inte på en folkhögskola i alla fall, men du kan se på deras hemsida vad som finns, kanske någon sommarkurs på en folkhögskola. Det spelar roll också - när fyller du 18 år?

    Ett annat "problem" om du vill anmäla dig en kurs i Matematik 3 är att du måste ha minst E betyg i Matematik 2a för att vara behörig att läsa Matematik 3. Frågan är när du får det betyget, i Matematik 2a, alltså?

    Självstudier är bra på många sätt och bland annat på grund av att inga betyg krävs från dig, du läser vad du vill, när du vill och hur du vill. Sidan www.matteboken.se är i det avseendet helt perfekt!

    Prata med din mattelärare. Fråga om hen känner till någon möjlighet för dig att läsa Matte 3 och 4 på distans.

    Stort lycka till i dina studier!
    Anna
    • : Tack. den elfte i elfte fyller jag 18 år.Måste man vara godkänd i Ma3a för att kunna läsa Ma4?,som att man bör vara godkänd i Ma2a för att kunna läsa Ma3.Mvh
    • Anna : Ja! det är alldeles rätt! du har förstått det rätt.