Elev

    Hejsan! Jag går just nu i gymnasiet, samhällsprogrammet, och funderar på att bli civilingenjör efter gymnasiet. Då jag behöver läsa till vissa kurser på komvux, bl.a. matte 4, måste jag även ha matte 3. Jag kommer lägga till ma3b, men ett moment, trigonometri, ingår inte alls när man läser b-spåret på mattekurserna. Jag har hört att ma4 bygger mycket på just detta moment, och förmodar därför att det kommer bli mycket svårt om jag inte förbereder mig. Går det alltså att läsa ma3c på komvux, även fast jag har ma3b sedan innan? Mvh Love

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Love,
    komvux brukar anse att matematik 3b och 3c är "samma kurs". Man är behörig att läsa matematik 4 om man har godkänt betyg i matematik 3b. Ett alternativ är att du inte läser matematik 3 (varken sig 3b eller 3c) på gymnasiet, utan läser två mattekurser på komvux, efter gymnasiet - i så fall matematik 3c och sedan 4. Om man läser en mattekurs på heltid tar det fem veckor. Skillnaden blir i så fall du läser matematik i 10 veckor - på komvux - i stället för fem veckor.
    Ett annat alternativ är att du pratar med SYV-en på din gymnasieskola och försöker lägga in matematik 3c in i planering av dina gymnasiala studier (inom Individuellt val får 200p. valfria kurser ingå).
    Du skriver i din fråga om att du vill bli civilingenjör. Du behöver i så fall komma in på civilingenjörsprogrammet och för särskild behörighet behöver du även skaffa sig godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2 och Kemi 1.