Maja

    Hej, Jag undrar om man kan läsa en master på heltid samtidigt som man läser t.ex. juristprogrammet på heltid? Vad krävs i så fall för att få göra det och hur går man tillväga med föreläsningar eller tentor som krockar? //Felicia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja-Felicia,
    jag kan inte rekommendera att läsa 2 heltidsutbildningar samtidigt, inte ens om en av dem eller båda är på distans. En av anledningar är att tidsinsats som krävs är i så fall 80 timmar/vecka (två heltider, alltså) och en annan anledning är just den du nämner i din fråga: att föreläsningar, seminariet och tentor kan vara förlagda exakt samtidigt och du kan ju inte klona dig. Att utebli från obligatoriska "saker" som tentor eller redovisningar pga man läser en annan utbildning samtidigt är inte någon giltig orsak.
    Jag känner inte något fall då en person läser 2 heltidsutbildningar som båda är på dagtid och "bundna", alltså ej på distans. Det som är mer rimligt är att läsa en heltidsutbildning + en halvtidsutbildning (eller jobba halvtid), men även det är mycket krävande. "Normen" är endast heltidsutbildning (åt gången). Heltidsutbildning är jämställd med heltidsjobb. Insats i tid är cirka 40 timmar/vecka. Sedan ska man ju också ha fritid, hinna vila, sova tillräckligt, umgås med vänner och familj.
    Det finns givetvis ett mindre antal särbegåvade personer som bara tittar på en bok så minns de hela innehållet utanti.... :) men även de saknar förmågan att klona sig och kan därför inte närvara på 2 olika förelästningar och tentor samtidigt.