Angelina

    Hej Jag har ett X antal program som jag vill läsa på universitet nu till Hösten 2020. Jag undrar ifall dessa program ger behörighet till att läsa Master Programmet i kriminologi? Men även om de ger behörighet i Masterprogram Mänskliga rättigheter? Programmen är: 1. Kandidatprogram 180Hp Global studier 2. Kandidatprogram 180HP, Internationellt arbete- inriktning Globala Studier 3. 180HP, Programmet för internationell kris-och konflikthantering 4. 180HP, Risk-och krishanteringsprogrammet

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Angelina,
    vilka masterprogram som kommer bli sökbara om 3 år, vet man idag inte. Utbildningsutbud förändras.
    Även behörighetskraven och/eller urvalsreglerna till masterprogrammen kan förändras, även om det blir samma program som fortfarande är sökbara om 3 år, därför är det nog inte ngn som kan (egentligen) svara på din fråga.
    Sedan, kan du också själv komma på andra tankar och vilja satsa på ngt annat om några år.
    Som behörighetskraven inför master (och även magister-)programmen är formulerade idag, så är det allt som oftast en "bedömning" som måste göras om de sökande har "rätt" kandidatutbildning som grund. Bedömningen görs av Antagningsgruppen på just det lärosäte dit du söker läsa masterprogram på.
    Därför är det mycket bättre om du söker svar på din fråga hos just Antagningsgruppen på just de lärosäten där du planerar läsa master, sen.
    Vänligen
    SYV
    P.S: vad jag eller ngn annan person som inte jobbar inom Antagningsgruppen på just det aktuella lärosäte svarar dig på din fråga, kommer inte spela ngn roll sen, när du ska söka. Men även det som antagningsgruppen svarar dig idag, kanske inte gäller om 3 år... och självaste masterprogrammet kanske inte längre finns (över huvudet taget) - det kan ändra namn, lärosäte, innehåll och behörighetskraven.